Warisan salah guna sumber kerajaan untuk kempen di Sandakan, kata Bersih


Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal pergi ke Pulau Berhala di kawasan itu dengan bot laju polis.– Gambar The Malaysian Insight, 10 Mei, 2019

BERSIH 2.0 Sabah membidas Parti Warisan Sabah kerana didakwa menyalahgunakan sumber kerajaan dan jentera pada kempen pilihan raya kecil Sandakan yang sedang berlangsung.

Warisan berkempen untuk calon DAP Vivian Wong, yang diharap akan berjaya mengekalkan kerusi parlime itu kepada pakatan pemerintah.

Bersih dalam satu kenyataan hari ini berkata, Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal yang juga ketua menteri Sabah, pergi ke Pulau Berhala di kawasan itu dengan diiringi bot laju polis.

Perkara ini timbul selepas satu rakaman video viral di Intagram menunjukkan setiausaha politik Shafie Jo-Anna Sue Henley Rampas berada di atas bot laju polis menuju ke pulau itu.

“Ini merupakan penyalahgunaan jentera kerajaan untuk berkempen dan ia tidak sepatutnya berlaku di era Malaysia baru dan Sabah Baharu,” kata pemerhati politik itu.

“Apa yang akan berlaku sekiranya bot berkenaan diperlukan untuk menyelamat atau hal keselamatan bagi penduduk di perairan Sandakan?”

Video berkenaan kemudiannya dipadam.

Bersih turut menggesa Shafie untuk mengarahkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Jaujan Sambakong untuk berjanji mengenai isu status tanah dengan penduduk di Kampung Forest semalam.

Bersih berkata, kempen pilihan raya perlu dijalankan dalam keadaan bersih dan adil, dan parti pemerintah tidak sepatutnya menggunakan jentera dan sumber untuk menang pilihan raya.

“Semua pihak perlu mematuhi Artikel 3 (3) dan 4 (1) pernyataan Kesatuan Antara Parlimen tentang penggunaan jentera pemerintah untuk kegiatan pilihan raya.

“Dan yang berbunyi:” Negeri-negeri harus mengambil langkah-langkah perundangan dan langkah-langkah lain yang sesuai, sesuai dengan proses perlembagaan mereka, untuk menjamin rangka kerja hak dan institusi untuk pilihan raya berkala dan tulen, bebas dan adil, sesuai dengan kewajiban mereka di bawah undang-undang antarabangsa. Khususnya, negara harus memastikan pemisahan parti dan negara,” katanya. – 10 Mei, 2019


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen