Lapangan Terbang Kulim boleh sebabkan Pulau Pinang hilang pelabur, kata KM


Looi Sue-Chern

Penggunaan kemudahan kargo Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang akan berkurangan dan pelabur mungkin akan berpindah ke Kulim atau kawasan lain, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow. – Gambar EPA, 2 Mei, 2019.

LAPANGAN Terbang Kulim akan memberi saingan kepada Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA) bagi peniagaan kargo di wilayah utara, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow.

“Penggunaan kemudahan kargo Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang akan berkurangan dan kita akan hilang pelabur yang mungkin akan berpindah ke Kulim atau kawasan lain.

“Ini akan mengurangkan pelaburan langsung asing Pulau Pinang,” kata Chow bagi menjawab soalan dari A. Kumaresan (Batu Uban-PH) pada sidang DUN Pulau Pinang, hari ini.

Kumaresan meminta apakah penjelasan ketua menteri mengenai kesan Lapangan Terbang Kulim yang dicadangkan akan dibina itu terhadap Pulau Pinang. Selain itu, beliau ingin mengetahui apakah rancangan negeri untuk menangani kesan negatif daripada pembinaan lapangan terbang itu.

Chow berkata kerajaan negeri Pulau Pinang telah mengkaji laporan kebolehlaksanaan yang dikeluarkan oleh perunding KPMG Corporate Advisory dan KLIA Consultancy berhubung Lapangan Terbang Kulim. – 2 Mei, 2019.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen