Polis akan tentukan sama ada TMJ menghasut, kata timbalan menteri


Looi Sue-Chern

Jika ada laporan, kita beri kepada kebijaksanaan polis kendalikan isu ini, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Azis Jamman. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 April, 2019.

PUTRAJAYA menyerahkan kepada polis untuk memutuskan samaa ada kenyataan dibuat Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim boleh dianggap sebagai hasutan, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Azis Jamman.

“Kita serahkan kepada polis ambil tindakan berpandukan laporan. Jika ada laporan, kita beri kepada kebijaksanaan polis kendalikan isu ini,” katanya di Dewan Rakyat pagi tadi ketika sesi soal jawab.

Azis menjawab soalan wakil rakyat pembangkang, Ismail Mohamed Said (Kuala Krau-BN) mengenai sama ada kenyataan TMJ boleh dianggap sebagai hasutan.

“Kebelakangan ini rakyat tak tenang. Kita perlu hormat raja-raja. Kita juga perlu hormat perdana menteri.

“Ada banyak catatan media sosial yang menunjukkan ada konflik. Rakyat pun dapat rasa,” kata Ismail.

“Bolehkah perkataan digunakan TMJ dikategorikan sebagai hasutan? Adakah kerajaan akan ambil tindakan? Apakah mekanisme yang boleh diambil, memandangkan ia memberi kesan kepada kestabilan politik dan kewibawaan PM?” tanya wakil rakyat Umno itu lagi.

Kemelut terbaru melibatkan Istana Johor dan Dr Mahathir adalah isu peletakan jawatan Osman Sapian sebagai menteri besar. – 11 April, 2019.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen