Najib guna 'cash is king' ketika di White House, kata Dr Mahathir


Najib menggunakan pendekatan itu untuk meraih sokongan politik dan ia sekali lagi digunakan pada pertemuan Najib dengan Presiden Donald Trump pada Selasa. – Gambar EPA, 14 September, 2017.

PERDANA Menteri Najib Razak menggunakan pendekatan ‘cash is king’ pada pertemuan di White House apabila mengumumkan pelaburan berbilion ringgit dalam ekonomi Amerika Syarikat (AS), kata Pengerusi Pakatan Harapan Dr Mahathir Mohamad.

Bekas perdana menteri itu berulangkali menuduh Najib menggunakan pendekatan itu untuk meraih sokongan politik dan berkata ia sekali lagi digunakan pada pertemuan Najib dengan Presiden Donald Trump pada Selasa.

Dalam temubualnya dengan Malaysiakini, Dr Mahathir berkata ekonomi AS tidak memerlukan berbilion ringgit seperti yang Najib janjikan dalam lawatan tiga harinya ke Washington.

Sebaliknya, kata Dr Mahathir, Najib menjanjikan AS$24 bilion (RM103.2 bilion) dari dana negara bagi mendapatkan sokongan Trump.

“AS boleh bantu negaranya sendiri, tak perlukan negara kita. Tapi ini adalah prinsip ‘cash is king’ Najib,” kata Dr Mahathir.

“AS ada cukup wang. Kalau tak cukup mereka boleh meningkatkan bekalan wang melalui kaedah quantitative easing,” kata Dr Mahathir.

Dalam pertemuan di White House Selasa lalu, Najib memberitahu Trump yang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Khazanah Nasional Berhad merancang untuk mengembangkan pelaburan mereka di AS. Malaysia juga katanya akan membeli lebih banyak pesawat Boeing bagi mengukuhkan ekonomi.

Dr Mahathir mengkritik Najib yang dulunya adalah anak didik beliau kerana membelanjakan wang negara di negara asing pada ketika rakyat amat memerlukan.

Tidak hanya rakyat Malaysia terpaksa mengikat perut lantaran harga makanan yang semakin tinggi, kerajaan pula memotong bantuan kebajikan dan pendidikan untuk membayar perbelanjaan mereka, katanya.

Malah pemimpin-pemimpin pembangkang juga mengkritik perjanjian yang dibuat Najib.

Najib berjanji untuk membeli 35 pesawat dari Boeing untuk Malaysian Airlines Bhd (MAB) dan ia dkritik kerana perjanjian dibuat ketika syarikat penerbangan negara sedang melakukan penyusunan semula.

Lawatan Najib ke White House turut mendapat publisiti buruk di AS apabila akhbar-akhbar berita utama di sana mendesak Trump agar tidak mengadakan pertemuan dengan pemimpin yang terpalit dengan skandal.

Walaupun Najib menjanjikan dengan semua pelaburan itu, Dr Mahathir berkata Malaysia tetap tidak akan mendapat apa-apa yang penting sebagai balasan. – 14 September, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen