Mujahid serah sumbangan RM174,000 kepada mangsa serangan pengganas di NZ


Asila Jalil

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa akan menyerahkan sumbangan RM174,000 kepada mangsa rakyat Malaysia dan dua masjid yang terlibat dalam serangan pengganas Christchurch Jumaat lepas. - Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 21 Mac, 2019.

SEJUMLAH RM174,000 disumbangkan kepada rakyat Malaysia terlibat dan dua masjid yang diserang dalam insiden di masjid Christchurch Jumaat lepas, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof Rawa.

Mujahid yang akan mewakili kerajaan Malaysia dalam perjalanan ke Christchurch hari ini berkata, sumbangan itu dikumpulan dalam masa singkat dan masih berterusan.

Antara yang menyumbang adalah Kumpulan Media Karangkraf, Yayasan Takwa, Bank Islam, Tabung Haji dan Jabatan Agama Islam (Jawi).

“Jumlah sumbangan sebanyak RM174,000 akan dibahagikan dan diberikan kepada keluarga mangsa dan dua masjid terlibat,” katanya pada sidang akhbar di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur hari ini sebelum berlepas.

Katanya, lawatan melibatkan pertemuan bersama keluarga mangsa dan menguruskan hal berkaitan kerajaan Malaysia.

“Saya juga akan melawat keluarga lain yang terlibat dalam insiden serangan itu.

“Ia termasuk bertemu dengan pemimpin di New Zealand bagi mengucapkan takziah atas kejadian yang berlaku dan berterima kasih kerana menguruskan mangsa,” katanya.  

Awal pagi tadi remaja Malaysia berusia 17 tahun, Mohd Haziq Mohd Tarmizi disahkan terbunuh dalam insiden serangan pengganas itu.  

https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/141938

Mujahid dijadualkan bertemu keluarga Haziq di Christchurch.

Beliau juga akan menunaikan solat Jumaat dan solat jenazah di sebuah masjid yang diserang serta menyampaikan khutbah Jumaat, kata Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini.  

“Berikutan berita sedih ini, menteri meminta agar semua masjid di Malaysia mengadakan solat jenazah ghaib untuk Allahyarham Mohd Haziq selepas solat Jumaat esok,” katanya.  

Serangan pengganas ke atas Masjid Al-Noor dan Linwood menyebabkan 50 orang maut dan yang lain cedera.

Tiga rakyat Malaysia yang cedera adalah Rahimi Ahmad, Mohd Tarmizi Shuib dan Mohd Nazril Hisham Omar.

 Tarmizi merupakan pengendali simulator penerbangan berusia 46 tahun sudah menjalani pembedahan mengeluarkan serpihan peluru di badannya.  – 21 Mac, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen