Hentikan pembantaian warga Rohingya


SETIAP negara yang berdaulat, merdeka dan mengamalkan demokrasi, maka negara itu bermaruah dan berintegriti. Sebarang usaha untuk menjatuhkan pemerintah berdaulat dengan cara mengangkat senjata perlu ditentang sekeras-kerasnya oleh pemerintah dan rakyat.

Laporan terkini mengatakan ada kumpulan militan Rohingya bertindak menyerang balai polis di Myanmar. Memang pihak pemerintah Burma berhak memerangi dan melawan kumpulan bersenjata, tetapi anehnya yang diperangi adalah rakyat awam mirip kepada penghapusan etnik Rohingya.

Mereka diburu dan dibunuh, rumah dibakar hangus dan dihalau keluar kampung sehelai sepinggang tanpa peri kemanusiaan dan membelakangi undang-undang antarabangsa.

Dilaporkan sudah lebih 80,000 warga Rohingya menyeberangi sungai, menggadai nyawa ke Bangladesh. Ratusan sudah meninggal dunia dalam perjalanan dan hampir kesemua mereka masyarakat awam yang bukan mengangkat senjata.

Apa yang berlaku di Burma ini pelanggaran nilai kemanusiaan dan undang-undang antarabangsa. Kebiadaban rejim Myanmar perlu diambil tindakan segera oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) atau Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).

Ayuh masyarakat antarabangsa – bertindaklah segera untuk selamatkan masyarakat Rohingya yang sedang teraniaya. – 6 September, 2017.

* Mohamad Sabu ialah presiden Amanah.

* Ini adalah pendapat penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen