Wisma Putra panggil Duta Myanmar berhubung isu Rohingya


Menteri Luar Anifah Aman berkata Malaysia amat bimbang mengenai keganasan yang berterusan ke atas masyarakat Rohingya di negeri Rakhine. – Gambar EPA, 5 September 2017.

WISMA Putra hari ini memanggil Duta Myanmar ke Malaysia U Sein Oo untuk melahirkan rasa kurang senang Malaysia mengenai situasi terbaharu di negeri Rakhine.

Menteri Luar Anifah Aman dalam satu kenyataan hari ini berkata Malaysia amat bimbang mengenai keganasan yang berterusan ke atas masyarakat Rohingya di negeri Rakhine.

Beliau berkata negara anggota ASEAN telah berkali-kali menggesa Myanmar mencari penyelesaian terhadap isu itu secara aman, tetapi negara tersebut tidak menunjukkan kesediaan atau keinginan untuk berbuat demikian.

“Walaupun kerajaan Myanmar telah memberi jaminan untuk melaksanakan langkah-langkah bagi menyelesaikan masalah itu, insiden baru-baru ini seperti dilaporkan secara meluas oleh media menunjukkan bahawa tidak banyak kemajuan, jikapun ada, dicapai” kata beliau.

Memandangkan perkembangan ini, Anifah berkata Malaysia percaya isu keganasan dan diskriminasi yang berterusan terhadap komuniti Rohingya harus dibawa ke forum antarabangsa yang lebih tinggi untuk dibincangkan.

Anifah juga berkata sebagai penerima Hadiah Nobel Keamanan yang memperjuangkan prinsip hak asasi manusia, masyarakat antarabangsa meletakkan harapan yang tinggi kepada Aung San Suu Kyi untuk mewujudkan keamanan dan perdamaian di Myanmar.

“Malaysia berharap bahawa beliau dapat memenuhi harapan ini tidak lama lagi,” kata beliau.

Media antarabangsa melaporkan bahawa keganasan yang dilakukan oleh pasukan keselamatan Myanmar ke atas etnik Muslim Rohingya baru-baru ini di Rakhine adalah salah satu yang paling buruk dalam sejarah dengan lebih 90,000 daripada mereka melarikan diri ke  Bangladesh dan sesetengah daripada mereka terkandas di kawasan pergunungan tanpa apa-apa bekalan asas. – Bernama, 5 September, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen