Pakatan tangani isu kos sara hidup di Semenyih, kata Muhyiddin


Asila Jalil Christopher Rabin

Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin berkata Pakatan Harapan akan memberi tumpuan kepada isu sumber pendapatan di Semenyih yang menjadi kebimbangan utama para pengundi di sana ketika kempen ceramahnya malam tadi. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 19 Februari, 2019.

PAKATAN Harapan (PH) sedang menangani kos sara hidup di Semenyih dengan janji untuk mengkaji semula bantuan tunai dan kewangan lain, kata beberapa pemimpin pada kempen di sana semalam.

Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin berkata gabungan itu akan memberi tumpuan kepada isu sumber pendapatan di kawasan itu kerana ia menjadi kebimbangan utama para pengundi di sana.

Memperluas skim Bantuan Sara Hidup (BSH) kepada belia adalah antara isu yang dibangkitkan di Kabinet, kata menteri dalam negeri itu selepas Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dimansuhkan.

Saya meminta Menteri Kewangan Lim Guan Eng untuk mengkaji semula perkara ini supaya belia tidak bekerja dapat menerima bantuan itu.

“Mungkin peruntukan untuk itu tidak berbilion tetapi dapat memastikan belia kita dapat menyara diri mereka sendiri,” katanya semasa ceramah di Kampung Rinching Hilir, Semenyih, malam tadi.

Turut hadir Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali, Ketua Penerangan Bersatu Radzi Jidin dan calon PH Mohamad Aiman ​​Zainali.

“Ramai orang mengatakan mereka menyerahkannya kepada kerajaan untuk menyelesaikan isu mengenai 1MDB (1Malaysia Development Berhad) dan hutang negara tetapi tertanya-tanya bagaimana kerajaan dapat menyelesaikan masalah mereka,” katanya.

“Itulah sebabnya saya menjelaskan inisiatif yang kami mulakan dan akan meneruskan beberapa langkah tambahan untuk memastikan isu kos sara hidup diselesaikan.”

Azmin, yang juga menteri hal ehwal ekonomi, memberitahu bagaimana Selangor menangani isu bantuan untuk golongan berpendapatan rendah ketika menjadi menteri besar.

Beliau mengambil contoh kerajaan negeri yang membantu penduduk kampung yang ditolak oleh pihak bank untuk membiayai perniagaan mereka.

Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali berkata ketika beliau menjadi menteri besar Selangor, kerajaan negeri memperkenalkan beberapa inisiatif bagi golongan B40. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 19 Februari, 2019.

Selangor memperkenalkan “Skim Hijrah” yang menyediakan pembiayaan mikro antara RM1,000 hingga RM5,000 kepada bakal usahawan. Skim ini membantu 55,000 perniagaan kecil.

“Ada yang mendapat pinjaman antara RM30,000 hingga RM50,000. Kami memberi peluang untuk memastikan kestabilan kewangan untuk keluarga mereka,” katanya.

Satu lagi skim diperkenalkan, memberi manfaat kepada golongan ibu B40 yang berpendapatan kurang daripada RM2,500 untuk membeli barangan asas rumah.

“Kasih Ibu Smart Selangor (KISS) memastikan golongan ibu diberi kad KISS dan mereka boleh menggunakannya untuk membeli keperluan asas.”

Kerajaan juga menawarkan skim insurans untuk kumpulan B40, membolehkan mereka mengakses 1,000 hospital dan klinik swasta.

Skim itu kini dibawa ke peringkat nasional oleh Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad, katanya. – 19 Februari, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen