Maszlee dikritik gagal tangani kerosakan sistem pendidikan negara


Andrew Chin

Menteri Pendidikan Maszlee Malik dikritik kerana gagal menangani isu sebenar di sebalik kemerosotan pendidikan kepada tahap yang paling rendah. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 14 Februari, 2019.

BEBERAPA individu yang menghadiri forum dihoskan oleh Menteri Pendidikan Maszlee Malik mengkritik Putrajaya kerana gagal menangani isu sebenar di sebalik kemerosotan pendidikan kepada tahap yang paling rendah.

Semasa forum itu, pengetua bersara V Chakaravarthy mendapat tepukan gemuruh daripada hadirin lain kerana mengatakan pelajar kini dibebani dengan subjek yang “tidak berbaloi untuk dipelajari”, dan kualiti guru di sekolah awam yang teruk.

“Ini tahap paling rendah; kita mesti bermula dari sana,” katanya.

Ahli akademik Syed Ali Tawfik al Attas mengatakan kerajaan dan orang awam harus menerima yang sistem pendidikan sudah “rosak” dan tidak dapat dibetulkan, dan menggesa Maszlee mempertimbangkan untuk mengubah sistem keseluruhannya.

“Mari kita berdepan dengan realiti dan nyatakan bahawa sistem pendidikan ini rosak,” katanya.

“Kita perlu menilai semula sistem sepenuhnya.”

Syed Ali berkata Putrajaya mesti meletakkan “orang yang betul” untuk memegang kuasa bagi merombak sistem pendidikan, dan bukan hanya meletakkan lantikan politik.

“Jika anda benar-benar mahu ia menjadi kenyataan, pastikan orang yang betul,” katanya.

“Lantikan politik bukan orang yang tepat.”

Kemudian pada sidang akhbar, Maszlee berkata penggubal undang-undang tidak akan dilantik sebagai naib canselor universiti.

Beliau juga berharap dapat melihat lebih banyak penglibatan di masa depan dengan orang awam supaya mereka dapat bekerjasama untuk memperbaiki sistem pendidikan. – 14 Februari, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen