Manogaran, ketua SPR dikecam isu pakai baju logo Pakatan di pusat undi


Calon Pakatan Harapan, M Manogaran diiringi keluar dari pusat mengundi selepas didapati memakai baju yang mempunyai logo gabungan itu. – Gambar The Malaysian Insight, 26 Januari, 2019.

KESILAPAN calon Pakatan Harapan (PH) M. Manogaran dalam memakai baju dengan logo gabungan semasa berada di pusat pengundian mendapat kecaman hebat pengguna media sosial, dan juga menyaksikan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Azhar Azizan Harun dikritik.

Gambar Manogaran diiring keluar dari SK Senderut di Jelai, Cameron Highlands, semasa mengundi pagi ini tular.

Manogaran memakai baju dengan logo PH, yang melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya yang tidak membenarkan sebarang paparan simbol parti di dalam pusat mengundi.

Di Twitter, pengguna Firdaus Azim berkata Manogaran sepatutnya lebih tahu memandangkan beliau “veteran” bertanding pilihan raya.

“Sebagai seorang veteran (bekas ahli Parlimen Teluk Intan + tiga kali bertanding di Cameron Highlands), ini tidak sepatutnya berlaku. Undang-undang tetap undang-undang.”

Antara yang menulis tweet foto Manogaran itu ialah Ketua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki, yang mengecam SPR dan menuduh pengerusi Azhar berat sebelah.

Bekas ketua Gerakan, Ivanpal S. Grewal memberi respons kepada tweet Asyraf, menyindir PH kerana “pengisytiharan kesucian” mereka sebelum berkuasa.

“Apabila anda berkuasa, buat apa yang anda suka. Lupakan perjuangan, nilai, ajaran dan prinsip. Klasik ‘Saya menang, saya boleh buat apa yang saya mahu’.”

Ketua SPR, Azhar ditandai dalam hantara lain oleh Wan Agyl Wan Hassan, yang bertanya apakah beliau masih boleh mengatakan suruhanjaya di bawah kepemimpinannya lebih baik berbanding di zaman Barisan Nasional.

Azhar dilaporkan memberitahu The Star di SJK (T) Ringlet yang SPR mengambil tindakan segera dengan meminta Manogaran meninggalkan pusat pengundian.

Beliau bersetuju paparan lambang parti dalam alasan pusat mengundi adalah bertentangan dengan undang-undang pilihan raya dan menambah tiada logo parti atau bahan kempen boleh dibenarkan dalam 50m pusat pengundian. – 26 Januari, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen