Umat Islam haram ucap selamat Natal, kata Pemuda PAS


Umat Islam dilarang menyambut Hari Natal esok kerana ia bertentangan dengan akidah pegangan mereka, kata Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 24 Disember, 2018.

UMAT Islam dilarang menyambut Hari Natal esok kerana ia bertentangan dengan akidah pegangan mereka, kata Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi.

Sinar Harian memetik Adun Batu Buruk itu berkata sambutan Hari Natal mensyirikkan Allah apabila memperakui Nabi Isa sebagai anak tuhan melalui konsep tiga sifat ketuhanan.

“Sambutan Hari Natal mempunyai unsur syirik sekali gus bertentangan dengan ajaran Islam. Mereka mendakwa Tuhan ada anak, sedangkan ia bertentangan dengan pegangan kita dalam Islam.

“Mereka (penganut Kristian) menyambut Hari Raya Krismas dengan memasukkan unsur-unsur ini dan mereka mendakwa Nabi Isa sebagai anak tuhan,” katanya, seperti dipetik Sinar Harian.

Khalil yang juga anak kepada Presiden PAS Abdul Hadi Awang dilaporkan berkata demikian dalam kuliah Maghrib di sebuah masjid di Kuala Terengganu, malam tadi.

Beliau bagaimanapun turut dipetik berkata sambutan hari kebesaran agama lain yang bersifat budaya, dan bukan melibatkan soal akidah, boleh diraikan seperti Tahun Baru Cina.

Beliau juga menyebut pandangan lain yang membolehkan orang Islam meraikan Krismas dalam keadaan tertentu misalnya jika berjiran dengan penganut Kristian yang menyambutnya.

“Namun, tidak boleh suka-suka untuk ucap kepada mereka melalui status yang ditulis secara umum contoh di laman sosial Facebook, ia seolah-olah menunjukkan keredaan kepada agama mereka,” katanya.

Beliau membuat kenyataan itu ketika beberapa pemimpin negara mengambil kesempatan sambutan Krismas untuk mengutus mesej perpaduan dan persefahaman dalam Malaysia yang berbilang kaum.

Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam perutusannya menggesa rakyat Malaysia untuk terus menunjukkan rasa hormat dan sayang sesama mereka dengan mengekalkan persahabatan dalam masyarakat berbilang agama.

“Ini bukanlah sesuatu perkara yang mudah dirobohkan. Bersatu teguh, bercerai roboh. Marilah tumpukan kepada perkara-perkara positif, yang sebenarnya lebih banyak daripada yang negatif,” katanya.

Beliau turut memetik ayat Al-Quran yang menganjurkan umat Islam berbuat baik dan adil kepada orang bukan Islam yang tidak bermusuhan dengan mereka.

Isu boleh atau tidak boleh umat Islam memberi ucap selamat Krismas timbul saban tahun setiap kali musim perayaan itu tiba, dan pernah diperjelaskan beberapa kali oleh pemimpin agama.

Mufti Wilayah Persekutuan Dr Zulkifli bin Mohamad dalam satu fatwa pada 2016 berkata hukumnya harus bagi umat Islam untuk memberi ucapan selamat Krismas kepada penganut Kristian. – 24 Disember, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • Ini kerja KATAK di BAWAH TEMPURUNG. Dia harus pergi tengok di Timur Tengah bagaimana kaum Muslim menyambut Krismas bersama kaum Kristian sahingga ke Gereja pun.

    Dimuat naik 5 tahun yang lalu oleh Ravinder Singh · Ulasan