Ekonomi negara dijangka catat pertumbuhan lebih tinggi


Gabenor Bank Negara Malaysia, Muhammad Ibrahim berkata sasaran baharu akan diumumkan oleh Menteri Kewangan semasa pembentangan bajet akan datang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 18 Ogos, 2017.

EKONOMI Malaysia dijangka mencatat pertumbuhan lebih tinggi tahun ini, mengatasi sasaran awal antara 4.3% dan 4.8% berikutan prestasi kukuh separuh pertama, kata Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Muhammad Ibrahim.

“Angka baharu (sasaran) akan diumumkan oleh Menteri Kewangan semasa pembentangan Bajet (akan datang).

“Kami di Bank Negara bekerjasama dengan kementerian dan unjuran kami ia (angka itu) tentunya melebihi 4.8%,” katanya semasa pengumuman prestasi Keluaran Dalam Negara Kasar suku kedua negara di Kuala Lumpur, hari ini.

Ekonomi Malaysia kekal dalam momentum menaik sejak suku kedua 2016 dengan pertumbuhan KDNK sebanyak 5.8% pada suku kedua 2017 berbanding 4.0% pada suku yang sama tahun lepas.

Bagi tempoh enam bulan, ekonomi berkembang sebanyak 5.7%.

Pengembangan pada suku kedua 2017, lebih baik daripada 5.6% yang dicatatkan pada suku pertama 2017, didorong oleh pertumbuhan kukuh eksport kasar, serta dalam sektor perkhidmatan dan pembuatan, di samping pelaburan swasta.

Muhammad menjangkakan penggunaan domestik dan eksport akan meningkat lagi pada separuh kedua tahun ini dengan sentimen pasaran global bertambah baik, seperti yang dilihat dalam aliran masuk bersih yang kukuh sebanyak RM7.3 bilion pada suku kedua 2017.

Di samping itu, beliau berkata pilihan raya umum akan datang akan membantu menyumbang kepada penggunaan pengguna yang lebih tinggi pada baki suku tahun.

“Kita melihat pelabur asing kembali ke pasaran bon kita serta pelaburan langsung asing,” katanya, sambil menambah bahawa tidak ada faktor 1Malaysia Development Bhd di pasaran yang menjejaskan sentimen pada suku kedua 2017.

Pelaburan portfolio oleh bukan pemastautin mencatatkan aliran masuk bersih sebanyak RM18.8 bilion terutamanya disebabkan pemulihan pembelian Sekuriti Kerajaan Malaysia dan penyertaan yang lebih tinggi dalam pasaran ekuiti.

Muhammad berkata sentimen pelabur pada umumnya meningkat pada suku kedua 2017, disokong oleh pengumuman inisiatif untuk membangunkan pasaran kewangan tempatan, prestasi ringgit yang lebih kukuh, jangkaan prospek pendapatan korporat yang lebih baik dan prospek pertumbuhan domestik.

Mata wang tempatan mengukuh semasa suku dalam kajian, yang mencerminkan asas ekonomi negara, katanya.

Beliau berkata inflasi sebanyak 4.1% pada suku kedua 2017 berkemungkinan sederhana kepada 3.0% hingga 4.0% pada separuh kedua 2017, bagi mencerminkan kesan penurunan faktor kos global. – Bernama, 18 Ogos, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen