Bersatu tidak akan terima Ahmad Zahid, kata Marzuki Yahya


Marzuki Yahya berkata Bersatu mempunyai jawatankuasa yang berperanan untuk menilai dan meneliti keanggotaan setiap ahlinya sebelum membuat keputusan terima ahli baharu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 Oktober, 2018.

PARTI Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) akan menerima mana-mana anggota yang ingin menyertai parti itu jika mereka didapati berintegriti, tiada isu salah guna kuasa serta tidak terlibat dengan skandal rasuah.

Pengerusi Bersatu Pulau Pinang Marzuki Yahya berkata parti itu tidak mempunyai sebarang masalah untuk menerima mana-mana anggota yang terdiri daripada pelbagai latar belakang politik sebelum ini, asalkan tidak terpalit dengan skandal yang boleh menjejaskan parti.

“Bersatu sememangnya mempunyai jawatankuasa yang berperanan untuk menilai dan meneliti keanggotaan setiap ahlinya sebelum membuat keputusan (terima sebagai anggota parti). 

“Perjuangan kita adalah untuk memperkasakan bangsa Melayu selain menjadikan parti ini sebagai parti bermaruah,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan kepada masyarakat India dan peruntukan dana kepada 29 buah sekolah dan beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) sempena perayaan Deepavali  di sini hari ini.

Sumbangan yang disampaikan itu berjumlah RM140,000.

Marzuki, yang juga Timbalan Menteri Luar, turut mengulas mengenai kemasukan beberapa anggota baharu termasuk bekas kepimpinan tertinggi Barisan Nasional (BN) iaitu Anggota Parlimen Jeli Mustapa Mohamed, semalam yang disifatkannya sebagai satu penghijrahan yang positif.

“Kita sambut baik perkara itu, dan saya yakin tindakan itu dibuat atas dasar mendokong perjuangan parti,” katanya.

Beliau turut menambah, Bersatu sama sekali tidak akan menerima kemasukan bekas timbalan perdana menteri Dr Ahmad Zahid Hamidi jika didapati berbuat demikian (untuk menjadi anggota Bersatu) kerana terpalit dengan pelbagai isu yang mencemarkan maruah parti dan kepimpinan tertinggi kerajaan sebelum ini.

“Kita takkan terima dia (Zahid), malah UMNO kini sudah dianggap tidak releven lagi… bertambah buruk selepas hilang kuasa,” katanya.

Media sebelum ini melaporkan kira-kira 40 anggota Parlimen dari UMNO dikatakan berkemungkinan akan meninggalkan parti itu dan menyertai Bersatu.

Anggota Majlis Tertinggi Bersatu A. Kadir Jasin dilapor berkata kesemua mereka dikatakan berpotensi berbuat demikian kerana sudah beberapa kali berjumpa dengan Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin serta para kepimpinan tertinggi parti itu sama ada secara perseorangan atau berkumpulan. – Bernama, 28 Oktober, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen