Anti-fake news law – hurried, buried, now has Malaysians worried


WHEN the Anti-Fake News Bill 2018 (the Bill) was tabled and presented in parliament on March 29, 2018 by a minister in the Prime Minister Department, it was the Pagoh MP who stood up after the minister to start the debate on the Bill. He began as follows:

“Tuan Yang di-Pertua, Rang Undang-undang Antiberita Tidak Benar yang baru sahaja dibentangkan oleh Yang Berhormat Menteri bagi saya ialah suatu rang undang-undang yang agak tidak munasabah. Ada juga kenyataan mengatakan dia merupakan suatu rang undang-undang draconian. Jika Dewan yang mulia ini meluluskan, saya jangka rakyat Malaysia akan berdepan dengan satu lagi undang-undang yang dikatakan menyekat kebebasan mereka untuk terus bersuara dalam situasi dunia yang begitu terbuka pada hari ini.”

“Selain daripada terdedah kepada pelbagai kemungkinan-kemungkinan undang-undang disalah guna oleh pihak berkuasa untuk tujuan-tujuan seperti tujuan politik. Antara persoalan pokok mengenai rang undang-undang ini ialah, bagaimana hendak menentukan sesuatu berita itu benar ataupun palsu.”

Pagoh was able to speak for 10 minutes before he was interrupted. When the speaker finally stepped in after many interruptions over the next 10 minutes, Pagoh continued:

“Pembentangan rang undang-undang ini yang dibuat secara tergesa-gesa di ambang Pilihanraya Umum Keempat Belas menunjukkan bahawa kerajaan semakin terdesak untuk mempertahankan kedudukannya. Ini bukanlah suatu amalan yang demokratik. Kuasa kerajaan dan undang-undang tidak boleh digunakan untuk menyekat hak demokrasi rakyat.”

“Banyak kelemahan yang terdapat dalam rang undang-undang ini yang mana pemakaiannya akan menyekat hak kebebasan rakyat untuk bersuara seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan. Perkara 10(1)(a), Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan tiap-tiap warganegara berhak untuk kebebasan bercakap dan bersuara.”

“Perkara 10(2)(a) Perlembagaan Persekutuan telah menyebut hak kebebasan bersuara hanya boleh disekat atas sebab kepentingan keselamatan Persekutuan ataupun mana-mana bahagiannya; hubungan baik dengan negara-negara lain; ketenteraman awam atau prinsip moral; dan sekatan-sekatan yang bertujuan untuk melindungi keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Undangan atau untuk membuat peruntukan menentang penghinaan mahkamah, fitnah ataupun pengapian apa-apa kesalahan.”

He proceeded to end his speech thus:

“Tuan Yang di-Pertua, Rang Undang-undang antiberita tidak benar yang digubal secara arbitrari ini memberikan kuasa yang amat luas kepada kerajaan untuk menyekat hak kebebasan rakyat untuk bersuara melebihi had yang dikatakan dibenarkan oleh Perlembagaan. Justeru itu, saya berpandangan bahawa sepatutnyalah rang undang-undang ini wajar ditarik balik dan tidak diluluskan oleh Dewan yang mulia ini. Terima kasih Tuan Yang di-Pertua.”

Strong words, which might not have stopped the hurried passage of the Bill into law, but were much admired.

So after a bill to repeal the Anti-Fake News Act 2018 passed the Dewan Rakyat on August 16, 2018, 
no one could have imagined that the buried law would be raised from the grave.

The anti-fake news law has been so raised and is now in the Emergency (Essential Powers) (No. 2) Ordinance 2021. It should not be, as a matter of principle.

The law has Malaysians much-worried because it is an emergency law. The government, police or any authorised officer cannot be brought to court for carrying out the provision of the law. – March 14, 2021.

* Hafiz Hassan reads The Malaysian Insight.

* This is the opinion of the writer or publication and does not necessarily represent the views of The Malaysian Insight. Article may be edited for brevity and clarity.


Sign up or sign in here to comment.


Comments