Pelantikan Nurul bukan nepotisme, kata Anwar 


Perdana Menteri Anwar Ibrahim menolak dakwaan pelantikan anak perempuannya Nurul Izzah sebagai penasihat ekonomi adalah nepotisme. – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Januari, 2023.

PERDANA Menteri Anwar Ibrahim hari ini menolak dakwaan bahawa pelantikan anak perempuannya, Nurul Izzah, sebagai penasihat kewangan dan ekonominya, adalah satu kes nepotisme.

Nepotisme, katanya, ialah apabila ahli keluarga diberi jawatan untuk menyalahgunakan kuasa, memperkayakan diri, mendapatkan kontrak dan mendapat bayaran yang besar.

“Ini tidak berlaku,” kata Anwar kepada pemberita selepas menghadiri Anugerah Sukan Negara di Majlis Sukan Negara di Kuala Lumpur hari ini.

Anwar menjawab kritikan yang memuncak terhadap pelantikan Nurul.

Beliau berkata peranan Nurul Izzah sebagai penasihatnya adalah untuk membantu memastikan projek dan tender kerajaan dilakukan dengan teratur.

“Saya memberi jaminan bahawa pentadbiran (saya), walaupun ada yang tidak berpuas hati dengan keputusan saya, akan memerangi rasuah, salah guna kuasa dan memperkaya mana-mana pemimpin atau pegawai,” kata perdana menteri.

Anwar juga membidas pengkritiknya, sambil menambah bahawa perdana menteri dan menteri terdahulu yang menganugerahkan ahli keluarga mereka kontrak bernilai “ratusan juta ringgit” tidak berhak untuk bercakap mengenai ketelusan.

Antara yang mempersoalkan keputusan ini ialah presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Muhammad Mohan.

Beliau berkata perdana menteri sentiasa bersuara menentang nepotisme dan kronisme, jadi ini tidak baik untuknya.

Muhammad berkata walaupun beliau menganggap Nurul sebagai seorang yang berintegriti, persepsi yang timbul daripada pelantikannya menunjukkan nepotisme “kembali”, sambil menambah ia tidak akan menjadi isu jika naib presiden PKR itu dilantik ke kementerian lain.

Beliau berharap Anwar akan bertindak balas terhadap tindakan keras itu dan menggesa beliau membatalkan pelantikan Nurul Izzah secepat mungkin. – 31 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen