Perancis siap sedia hadapi mogok seluruh negara


Ribuan penunjuk perasaan berarak di Paris semalam bagi membantah dan menunjukkan kekecewaan terhadap kenaikan kos sara hidup. – Gambar EPA, 18 Oktober, 2022.

PERANCIS semalam bersiap sedia untuk tindakan mogok pengangkutan di seluruh negara kerana kerajaan dan kesatuan sekerja kekal buntu berhubung tindakan keluar di depoh minyak yang menyebabkan kekurangan bahan api.

Kesatuan terkemuka menggesa mogok dilakukan hari ini dalam cabaran terbesar mereka terhadap Presiden Emmanuel Macron sejak beliau memenangi penggal presiden baharu pada Mei.

Langkah itu dibuat selepas pekerja di beberapa kilang penapisan dan depoh yang dikendalikan oleh TotalEnergies mengundi untuk melanjutkan tindakan mogok mereka, menentang kerajaan yang mula memaksa kakitangan kembali bekerja.

Pemandu jalan raya segera mengisi minyak kerana mogok bahan api yang berlangsung selama hampir tiga minggu melumpuhkan bekalan di lebih 30% stesen servis Perancis.

Kerajaan memaksa kakitangan utama kembali bekerja.

“Masa untuk rundingan sudah tamat,” kata Menteri Kewangan Bruno Le Maire kepada penyiar BFMTV Isnin.

Kerajaan berkata ia mengambil pekerja di depoh Feyzin di tenggara Perancis semalam setelah menggunakan strategi yang sama di depoh Mardyck di utara negara itu.

Pekerja bahan api mengundi untuk terus menamatkan perkhidmatan mereka di beberapa kilang penapisan yang dikendalikan oleh TotalEnergies.

Penyelaras bagi kesatuan CGT berhaluan tegar Eric Sellini berkata mereka menolak pakej gaji yang dipersetujui antara pengurusan kumpulan itu dan kesatuan arus perdana.

Tiga daripada tujuh kilang penapisan minyak negara dan lima depoh bahan api utama (daripada sekitar 200) terjejas, kata kerajaan.

Macron semalam berkata beliau mahu penyelesaian kepada krisis bahan api secepat mungkin sambil menambah: “Saya berdiri bersama rakyat kita yang sedang bergelut dan yang sudah muak dengan situasi ini”.

Semasa lawatan ke pameran kereta di Paris Macron juga berkata beliau memanggil menteri kabinet untuk kewangan, tenaga, alam sekitar dan pengangkutan serta jurucakap kerajaan semalam “untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai penyelesaian”.

Tindakan mogok di Esso-ExxonMobil berakhir pada akhir minggu lalu di dua kilang penapisan Perancis syarikat itu selepas perjanjian gaji antara pengurusan dan kesatuan sekerja sederhana yang mewakili majoriti pekerja.

Stesen minyak akan mengambil masa sekurang-kurangnya dua minggu selepas mogok berakhir untuk kembali ke keadaan bekalan biasa. – AFP, 18 Oktober, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen