Umno bertindak angkuh mahu bubarkan Parlimen, kata Anthony Loke


Setiausa Agung DAP Anthony Loke Siew Fook berkata keputusan Umno mahu membubarkan Parlimen tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan dan mengabaikan kuasa budi bicara Yang di-Pertuan Agong. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Oktober, 2022.

KEPUTUSAN Majlis Tertinggi Umno mahu membubarkan Parlimen tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan dan mengabaikan kuasa budi bicara Yang di-Pertuan Agong, kata Anthony Loke Siew Fook hari ini.

“Tidak pernah berlaku dalam sejarah negara kenyataan terbuka berhubung pembubaran Parlimen dikeluarkan sebelum perdana menteri mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

“Umno hanya mempunyai 38 ahli Dewan Rakyat daripada keseluruhan 222 kerusi. Parti itu tidak boleh bertindak seolah-olah mereka majoriti di Parlimen,” kata Setiausa Agung DAP itu dalam satu kenyataan.

Malam tadi selepas bermesyuarat selama dua jam ahli majlis tertinggi Umno bersetuju mengadakan pilihan raya mengejut sebaik sahaja Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Dewan Rakyat.

“Pembubaran Parlimen akan dibuat tidak lama lagi dan pilihan raya umum akan diadakan tahun ini. Perdana menteri akan membentangkan tarikh pembubaran kepada Yang di-Pertuan Agong dalam masa terdekat selaras dengan Perkara 40 perlembagaan persekutuan,” kata Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan.

Loke bagaimanapun berkata antara kuasa budi bicara yang diberikan kepada Agong dalam Perkara 40(2) Perlembagaan Persekutuan, ketua negara mempunyai hak untuk tidak bersetuju dengan pembubaran Parlimen.

Beliau menambah DAP akan terus menghormati keputusan Agong berhubung perkara itu selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

“DAP percaya Agong akan menggunakan budi bicara dan kebijaksanaan baginda untuk membuat keputusan terbaik demi kepentingan rakyat dan negara,” katanya.

Persidangan Parlimen seterusnya bermula pada Isnin hingga 29 November dengan Bajet 2023 akan dibentangkan pada Jumaat tetapi Parlimen dijangka akan dibubarkan seawal 12 Oktober.

“Parlimen akan dibubarkan pada minggu kedua Oktober dan pilihan raya akan diadakan sebulan selepas itu,” kata pemimpin Barisan Nasional kepada The Malaysian Insight dan tidak mahu namanya disiarkan. – 1 Oktober, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen