Malaysia ambil tindakan perundangan di Belanda, halang tuntutan Sulu


Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata Malaysia akan terus mempertahankan kedaulatan dan asetnya di luar negara. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 September, 2022.

KERAJAAN akan melaksanakan tindakan perundangan di Belanda untuk mengenepikan dan menghalang sebarang percubaan oleh kumpulan Sulu untuk menyita aset milik Petroliam Nasional Bhd (Petronas), kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Mengulas laporan mengenai tindakan terkini kumpulan Sulu yang mengemukakan permohonan bagi mengiktiraf dan menguatkuasakan perintah (Final Award) di mahkamah Belanda terhadap aset Malaysia di sana termasuk rangkaian aset milik Petronas, beliau menjelaskan aset Petronas bukanlah milik kerajaan Malaysia, dan permohonan untuk mengiktiraf serta menguatkuasa aset-aset berkenaan adalah suatu pencabulan proses mahkamah.


Bermula July 2018, akses bagi laporan penuh hanya untuk anda yang melanggan. Daftar sekarang dan nikmati satu (1) minggu akses percuma!

Langgan sekarang!


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen