Sekarang masa sesuai syarikat buat transformasi, kata EY


Menurut kajian Ernst & Young syarikat yang buat perubahan sebelum atau semasa ekonomi meleset berjaya jana peningkatan 25% pulangan pemegang saham.

ERNST & YOUNG (EY) berpandangan bahawa kini adalah masa yang tepat untuk syarikat melakukan transformasi bagi meraih pulangan yang lebih besar.

Menurut satu daripada kajiannya, syarikat yang melakukan transformasi semasa atau sebelum kemelesetan berjaya menjana peningkatan 25 peratus dalam jumlah pulangan pemegang saham.

“Seperti yang anda dapat lihat, terdapat potensi kemelesetan global dalam masa terdekat, dan syarikat yang melakukan transformasi dalam persekitaran ini adalah mereka yang meraih pulangan yang luar biasa,” kata Ketua Penciptaan Nilai EY Asean Sriram Changali dalam taklimat media hari ini.

Beliau berkata kajian EY-Parthenon baru-baru ini terhadap 70 syarikat yang disenaraikan (mengikut permodalan pasaran) di Asia Tenggara juga mendapati bahawa syarikat yang melaksanakan tindakan transformatif semasa pandemik Covid-19 menyaksikan perniagaan mereka mengatasi prestasi syarikat yang setara.

Beliau menyatakan bahawa syarikat dengan agenda holistik cenderung mempunyai peluang kejayaan yang lebih besar, sambil menambah bahawa alam sekitar, sosial dan tadbir urus korporat, pendigitalan, perkongsian dan rantaian bekalan adalah bidang utama yang diminati oleh perusahaan besar.

Sriram juga menekankan bahawa terdapat perbincangan yang sangat menarik sama ada prestasi syarikat ditentukan oleh sektor atau syarikat itu sendiri.

“Saya fikir jawapan kami adalah ia lebih kepada syarikat, kerana kami melihat syarikat yang berprestasi tinggi dalam sektor yang sedang bergelut, dan begitu juga sebaliknya,” katanya.

Oleh itu, syarikat yang mungkin sudah berada dalam kitaran tekanan mereka harus mempertimbangkan dengan serius untuk menjalankan transformasi, tambahnya. – Bernama, 14 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen