Letak agensi agama bawah Majlis Raja-Raja supaya tak jadi alat politik


Agensi kerajaan yang bertanggungjawab mengendalikan urusan agama perlu diletakkan di bawah Majlis Raja-Raja supaya tak jadi alat politik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 Mei, 2018.

PENTADBIRAN hal ehwal Islam perlu diletakkan di bawah Majlis Raja-Raja bagi mengelak agensi agama disalah guna untuk kepentingan politik, kata beberapa pemimpin Pakatan Harapan (PH) seperti dilaporkan akhbar New Strait Times.

Menurut Naib Presiden Amanah Mujahid Yusof, ini juga membolehkan maruah institusi itu dikembalikan dan pihak berkepentingan politik tidak lagi boleh mengambil kesempatan dalam pentadbirannya.

“Kita lihat sebelum ini wujud campur tangan politik dalam agensi seperti Jakim ketika pentadbiran kerajaan sebelum ini, contohnya ketika isu Rang Undang-Undang (RUU) 355.

“Sepatutnya nak bawa cadangan di Parlimen pun perlukan persetujuan raja-raja, tetapi sehingga saat ini, setahu kami Majlis Raja-Raja tidak pernah perkenankan pun.

“Institusi lain juga digunakan bagi menyokong kumpulan politik tertentu, hingga tanpa disedari, tindakan itu mencabuli kuasa Majlis Raja-Raja,” katanya seperti dipetik akhbar NSTP.

Bagaimanapun, beliau menambah yang cadangan tersebut tidak bermakna Majlis Raja-Raja terlibat secara langsung dalam pentadbiran agensi tersebut, sebaliknya ia memastikan agensi agama tidak melanggar bidang kuasa ditetapkan Majlis Raja-Raja.

Ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad pula mengatakan urusan politik tidak boleh dipolitikkan dan perlu diuruskan oleh mereka yang pakar.

“Urusan agama tidak perlu dipolitikkan. Kita biarkan (urusan) kepada pakar, Raja-Raja, ilmuwan dan ulama supaya agama dilihat lebih inklusif dan tidak dilihat memihak pihak tertentu,” katanya dilapor akhbar sama.

Sementara itu Ketua PKR Perak Dr Muhammad Nor Manuty pula mengatakan idea menghalang campur tangan politik dalam pentadbiran agama adalah satu idea yang baik tetapi ia perlu diperhalusi supaya tidak mendatangkan konflik.

“Perincian perlu diperhalusi melalui rundingan antara kerajaan dan Majlis Raja-Raja bagi memastikan tiada salah faham antara institusi diraja dan agensi yang bertanggungjawab dalam pentadbiran agama,” katanya. – 28 Mei, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen