Dr Mahathir hanya cuba tunjuk berani, kata pensyarah UUM


Pensyarah Kamarul Zaman Yusoff (dua dari kiri) bersama panel lain pada forum Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua untuk Jadi PM?, di Shah Alam semalam. – Gambar fail The Malaysian Insight, 23 Mac, 2018.

PENSYARAH Kamarul Zaman Yusoff berkata Dr Mahathir Mohamad hanya cuba berlagak berani apabila membuat kemunculan mengejut ketika beliau mengkritik pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu dalam satu forum yang berlangsung semalam.

Dr Mahathir sepatutnya awal-awal lagi menyatakan kesudian untuk hadir ke forum anjuran Sinar Harian itu, kata pensyarah Universiti Utara Malaysia berkenaan dalam kenyataannya di Facebook.

Mengulas mengenai insiden yang disiarkan secara langsung melalui akaun Facebook Sinar Harian itu, Kamarul juga berkata sikap Dr Mahathir lucu.

“Pada hemat saya, cubaan Tun Dr Mahathir untuk menunjukkan keberanian beliau dengan mencabar saya di laman Facebook beliau untuk mengkritik beliau secara berdepan adalah sesuatu yang melucukan.

Jika beliau betul-betul berani beliau sepatutnya menyahut undangan Sinar Harian untuk ikut sama dalam wacana itu sejak awal lagi sebagai pembicara bukan hadir tiba-tiba di tengah majlis sebagai penonton,” kata Kamarul.

Dr Mahathir muncul di dewan acara tersebut di Shah Alam ketika Kamarul menyampaikan pandangannya bahawa bekas perdana menteri berusia 93 tahun itu tidak patut dilantik semula menjadi perdana menteri.

Sejurus sebelum ketibaannya di dewan terbabit di Shah Alam, bekas perdana menteri itu menulis di Facebook agar ahli panel yang mengkritiknya itu “memberitahu pada saya secara berdepan”.

Kamarul juga menangkis dakwaan beliau ketakutan apabila Dr Mahathir Mohamad muncul secara tiba-tiba ketika ucapannya itu.

“Adalah tidak benar dakwaan yang disebarkan secara meluas dalam media sosial, yang turut disertakan dengan foto yang menunjukkan seolah-olah saya terkedu di sisi beliau, bahawa saya kononnya terus terkucil ketakutan sebaik saja Tun Dr Mahathir sampai ke majlis wacana itu.

“Saya sebaliknya merasa teruja dengan kehadiran Tun Dr Mahathir,” tulisnya di Facebook.

Beliau menjawab kritikan di kalangan pengguna media sosial yang mendakwa beliau ketakutan apabila bekas perdana menteri itu muncul dan mengambil tempat di ruang hadirin.

Kamarul juga tidak berpuas hati kerana pengendali forum, Nazri Kahar bersikap sebagai penyanjung Dr Mahathir dan juga pengkritik Perdana Menteri Najib Razak.

“Ini terbukti daripada soalan yang diberikan sejam sebelum wacana bermula yang meminta dibandingkan tokoh muda yang penuh korupsi dengan tokoh tua yang penuh inovasi,” katanya.

Kamarul juga berpendapat, forum anjuran Sinar Harian itu berat sebelah dan acara itu diadakan untuk mempromosi Dr Mahathir.

“Ini kelihatan dalam jemputan awal pihak penganjur kepada saya yang menyebut kupasan topik berkenaan bertujuan supaya ‘kita nampak jelas kekuatan Tun’,” dakwanya.

Dua lagi ahli panel forum itu ialah pakar psikologi, Prof Mat Saat Baki dan jurulatih kecergasan Kevin Zahari. – 23 Mac, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen