Perarakan Pemuda PAS seperti opera Cina, kata Tuan Ibrahim


Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata perkara itu tidak seharusnya diperbesarkan sehingga menggambarkan ahli parti sebagai militan.– Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Februari, 2023.

PAS hari ini mempertahankan tindakan ahli sayap Pemudanya selepas satu acara di Terengganu menunjukkan mereka berpakaian seragam berarak sambil membawa objek berbentuk senjata dan perisai. 

Timbalan presidennya Tuan Ibrahim Tuan Man berkata perkara itu tidak seharusnya diperbesarkan sehingga menggambarkan ahli parti sebagai militan.

“Ia sama seperti opera Cina yang pelakonnya turut membawa pedang dan lembing,” kata Tuan Ibrahim berhubung Himpunan Pemuda Islam Terengganu atau Himpit di Setiu, Terengganu pada Jumaat.

“Tiada isu di sini. Adalah lebih baik kita menumpukan masa dan tenaga kepada perkara yang lebih bermakna seperti menangani peningkatan kos sara hidup, pendidikan dan masalah sosial,” katanya dalam satu kenyataan.

Tuan Ibrahim berkata pihak berkenaan tidak seharusnya cuba menggambarkan parti secara negatif berdasarkan satu atau dua gambar yang tular di media sosial.

“Mungkin ini hanya cara mereka cuba memesongkan isu sebenar,” katanya tanpa mengulas lanjut.

Terdahulu hari ini, polis Terengganu berkata pihaknya akan memanggil penganjur acara membabitkan sekumpulan peserta yang berarak dengan pedang, lembing dan perisai palsu serta berpakaian seragam di Setiu.

Ketua Polis Daerah Setiu Afandi Hussin mengesahkan anggotanya menghubungi penganjur, Pemuda PAS Terengganu untuk tampil bagi membantu siasatan berhubung program itu.

Gambar yang beredar di pelantar laman sosial hari ini menunjukkan kumpulan kira-kira 10 orang berpakaian jubah putih dan serban hijau serta seragam hitam.

Kumpulan itu dirakam berarak di satu jalan yang dihiasi bendera parti PAS.

Turut menyertai perarakan itu satu kenderaan pacuan empat roda yang membawa muatan berbentuk pedang besar.

Difahamkan, perarakan itu sebahagian dari acara Himpunan Pemuda Islam Terengganu anjuran Pemuda PAS negeri itu. – 19 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen