Pelantikan Shahrul Aman akan bunuh naratif ‘Bersih 2.0 barua Cina’


Amin Iskandar

LATAR belakang aktif bersama gerakan Islam Pemangku Pengerusi Bersih 2.0 Shahrul Aman Mohd Saari akan membunuh naratif yang cuba diwujudkan pihak-pihak tertentu gabungan itu sebagai “barua Cina”.

Shahrul berkata, menjelang perhimpunan Bersih 5 pada November 2016, beliau yang merupakan timbalan pengerusi pada ketika itu, cuba dikeluarkan daripada “naratif” media arus perdana kerana akan menggagalkan tuduhan Bersih 2.0 sebagai organisasi anti Melayu dan Islam.

“Masa itu, Bersih 2.0 dituduh sebagai anti Islam, anti Melayu dan macam-macam lagi.

“Dia orang tak nak masukkan saya, sebab saya ini Islamis, saya banyak terlibat dengan gerakan Islam, contohnya dalam isu Palestin umpamanya.

“Saya akan spoil naratif itu. Sebab selepas penglibatan saya nampak ketara, terdapat tekanan-tekanan terhadap saya dan kerja saya,” kata Shahrul dalam satu wawancara bersama The Malaysian Insight di Ibu Pejabat Bersih di Petaling Jaya baru-baru ini.

Anak kepada bekas hakim itu merupakan seorang jurutera elektronik bersama sebuah syarikat besar dalam industri telefon pintar.

Tekanan yang diterimanya menyebabkan beliau terpaksa berhenti dan bergiat secara sepenuh masa dengan Bersih 2.0 dan badan bukan kerajaan.

Shahrul memangku jawatan sebagai pengerusi Bersih2.0 selepas Maria Chin Abdullah meletakkan jawatan secara rasmi awal minggu ini untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Ini merupakan kali kedua Shahrul memangku jawatan itu, kali pertama ketika Maria ditahan mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) menjelang perhimpunan Bersih 2.0 pada November 2016.

Sebelum mendaki tangga kepimpinan Bersih 2.0, Shahrul pernah menjadi sukarelawan semasa perhimpinan Bersih 3 dan 4.

“Semasa Bersih 3, saya masih bertugas sebagai penjaga keselamatan dan naik motor pada ketika itu.

“Dalam Bersih 4 saya hadir sebagai kepimpinan Ikram dan pada masa itulah saya ingat Dr Wong Chin Huat beritahu saya perlu terlibat lebih aktif supaya himpunan tidak didominasi ucapan ahli-ahli politik,” katanya merujuk kepada Wong yang kini bersama Institut Pulau Pinang.

Pemuda berusia 43 tahun itu mempunyai latar belakang pendidikan dalam bidang kejuruteraan elektronik dari United Kingdom (UK) dan aktif dengan Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram).

Pada 2014, beliau dilantik menjadi naib presiden Ikram selepas penyandangnya Syed Ibrahim Syed Noh meletakkan jawatan untuk menyertai PKR.

Shahrul pernah mewakili Bersih 2.0 untuk menyertai persidangan “Asian Electoral Stakeholder Forum III” (AESF 3) pada 22-26 Ogos 2016 di Bali anjuran Komisi Pemilihan Umum (KPU), Republik Indonesia dengan kerjasama Asian Network for Free Elections (ANFREL).

Mendekatkan Melayu dengan Bersih 2.0

Shahrul berkata, pemerhatiannya terhadap pertubuhan masyarakat sivil di Malaysia mendapati kegagalan menarik penyertaan orang Melayu di peringkat bawahan kerana ia hanya berlegar dalam kalangan golongan pertengahan dan pertengahan atas.

“Lebih kepada bandar, tak berapa membumi dengan orang Melayu-Islam dari segi naratifnya, dari segi pemikiran, dari segi bahasanya.

“Dalam Bersih 2.0 umpamanya banyak dia punya medium komunikasinya dalam bahasa Inggeris yang agak tinggi dan teknikal dan ini tidak difahami orang biasa.

“Itulah masalahnya,” katanya.

Menurut Shahrul, di bawah kepimpinannya, Bersih 2.0 akan lebih banyak mendekati pertubuhan-pertubuhan Melayu.

“Latihan saya sejak terlibat dengan pertubuhan masyarakat sivil Islamik ialah banyak mendekati kumpulan-kumpulan ini.

“Sebab itu saya tiada masalah untuk hadir bila dijemput ke mesyuarat agung Perkasa.

“Bagi saya apa yang perlu dibuat ialah menjalinkan hubungan dan cuba membawa mereka untuk bersama agenda-agenda reformasi ini,” katanya.

Menjelang PRU14, Shahrul berkata, Bersih 2.0 akan meneruskan program-program ketika Maria masih memimpin gabungan itu.

“Kita akan terus terlibat memantau proses persempadanan semula sehingga selesai.

“Kemudian kita akan fokus degan ‘Get Out To Vote’ untuk menggalakkan rakyat keluar mengundi.

“Begitu juga dengan pemantauan perjalanan proses PRU14, setakat ini kita sudah ada 500 sukarelawan,” katanya.

Menjawab kritikan yang mempersoalkan tentang keputusan Maria untuk bertanding PRU14 atas tiket PKR, Shahrul berkata, Bersih 2.0 menghormatinya keputusan bekas pengerusi mereka itu.

“Secara prinsipnya Maria sudah kata dia tidak akan terlibat dengan Bersih 2.0. Secara rasminya dari segi organisasi memang Maria sudah tidak lagi bersama.

“Takkanlah sampai mati, Maria sudah tidak boleh buat apa-apa selain ini,” katanya. – 11 Mac, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen