China sedia bekerjasama dengan Korea Utara untuk keamanan dunia


Presiden China Xi Jinping (kiri) memberitahu pemimpin Korea Utara Kim Jong Un Beijing bersedia bekerjasama dengan Pyongyang untuk keamanan dunia. – Gambar EPA, 26 November, 2022.

PRESIDEN China Xi Jinping memberitahu pemimpin Korea Utara Kim Jong Un yang Beijing bersedia bekerjasama dengan Pyongyang untuk keamanan dunia, kata lidah rasmi Korea Utara pada Sabtu.

Mesej daripada Xi muncul beberapa hari selepas Korea Utara melancarkan peluru berpandu balistik antara benua (ICBM), mengisytiharkan ia akan menghadapi ancaman nuklear Amerika Syarikat (AS).

Korea Utara telah melancarkan beberapa siri peluru berpandu sejak beberapa minggu ini malah kebimbangan semakin meningkat yang ia sedang membina ujian nuklear ketujuh, yang pertama sejak 2017.

Dalam mesejnya kepada Kim, Xi berkata Beijing bersedia untuk bekerjasama dengan Korea Utara untuk keamanan, kestabilan, pembangunan dan kemakmuran rantau dan dunia, lapor Agensi Berita Pusat Korea (KCNA).

Xi berkata perubahan dalam dunia, masa, dan sejarah terjadi dengan cara yang tidak pernah berlaku sebelum ini, kata KCNA, memetik mesej yang dikatakan diterima sebagai tindak balas kepada ucapan tahniah daripada Kim selepas Kongres Parti Komunis China bulan lalu memilih Xi buat penggal ketiga.

Beberapa hari sebelum pelancaran ICBM Korea Utara, Xi bertemu di luar sidang kemuncak G20 di Bali dengan Presiden AS Joe Biden, menyuarakan keyakinan Beijing tidak mahu melihat peningkatan lanjut oleh Pyongyang.

Washington berkata ia mahu China, sekutu terpenting Pyongyang menggunakan pengaruhnya untuk membantu mengekang Korea Utara. – AFP, 26 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen