Ketua bahagian Umno jumpa PM Selasa, kata Ahmad Maslan


Umno akan mengadakan mesyuarat khas pada 4 Oktober ini selepas parti itu memutuskan PRU15 mesti diadakan pada tahun ini, kata setiausaha agung parti Ahmad Maslan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Oktober, 2022.

MESYUARAT khas melibatkan setiap ketua bahagian Umno akan berlangsung pada 4 Oktober selepas parti memutuskan pilihan raya umum mesti diadakan tahun ini, kata setiausaha agung parti Ahmad Maslan.

Dalam satu kenyataan ahli Parlimen Pontian itu berkata mesyuarat itu akan diadakan di ibu pejabat parti di Pusat Dagangan Dunia dan dijangka dihadiri Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan presiden parti Ahmad Zahid Hamidi.

“Berdasarkan perkara ini semua ketua bahagian, sayap wanita, pemuda dan ketua puteri dijemput hadir ke majlis tersebut,” kata Ahmad Maslan.

Menurut surat itu semua pemimpin bahagian diwajibkan memakai pakaian korporat parti berwarna merah.

Malam tadi ahli majlis tertinggi Umno bersetuju untuk mengadakan pilihan raya mengejut sebaik sahaja Ismail Sabri mengadap Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Dewan Rakyat.

“Pembubaran Parlimen akan dibuat tidak lama lagi dan pilihan raya umum akan diadakan tahun ini. Perdana menteri akan membentangkan tarikh pembubaran kepada Agong dalam masa terdekat,” katanya.

Persidangan Parlimen seterusnya bermula pada Isnin hingga 29 November dengan Bajet 2023 akan dibentangkan pada hari Jumaat, tetapi Parlimen dijangka akan dibubarkan seawal 12 Oktober.

“Parlimen akan dibubarkan pada minggu kedua Oktober dan pilihan raya akan diadakan sebulan selepas itu,” kata pemimpin Barisan Nasional kepada The Malaysian Insight dan tidak mahu namanya disiarkan. – 1 Oktober, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen