Polis bertempur dengan penunjuk perasaan Iran di London dan Paris 


Polis lengkap dengan peralatan anti-rusuhan bertempur dengan penunjuk perasaan berhampiran kedutaan Iran di Perancis.– Gambar EPA, 26 September Ogos, 2022.

POLIS bertempur dengan penunjuk perasaan yang cuba memasuki kedutaan Iran di London dan Paris pada Ahad.

Polis Perancis menggunakan gas pemedih mata dan menggunakan taktik anti-rusuhan untuk menghalang ratusan orang yang membantah di ibu negara daripada berarak dalam misi diplomatik Tehran, kata wartawan dan saksi mata AFP.

Di London, polis melakukan 12 tangkapan dan lima pegawai “cedera parah” ketika penunjuk perasaan cuba menembusi halangan yang melindungi kedutaan Iran di UK.

Penunjuk perasaan di Paris telah berkumpul untuk hari kedua berturut-turut untuk menyatakan kemarahan atas kematian Mahsa Amini berikutan penahanannya oleh polis Iran—dan untuk menunjukkan solidariti dengan protes yang telah meletus di Iran, yang mengorbankan sekurang-kurangnya 41 nyawa.

Perhimpunan serupa untuk menyokong wanita Iran itu turut berlaku di seluruh dunia.

Demonstrasi telah bermula secara aman di Dataran Trocadero di tengah-tengah ibu kota Perancis. Beberapa penunjuk perasaan melaungkan “Jatuhkan Republik Islam” dan slogan menentang pemimpin tertinggi Ayatollah Ali Khamenei.

Namun polis lengkap dengan perisai anti-rusuhan, disokong oleh barisan van, menghalang laluan penunjuk perasaan ketika mereka berusaha untuk mendekati kedutaan Iran dalam jarak yang dekat.

Polis melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan penunjuk perasaan.

Dalam satu kenyataan, polis Paris berkata “kumpulan terbabit cuba beberapa kali untuk menembusi sekatan jalan raya yang didirikan berhampiran kedutaan Iran. Polis menggunakan… gas pemedih mata untuk menghalau mereka.”

Mereka berkata kira-kira 4,000 orang telah berkumpul untuk demonstrasi itu. Seorang telah ditangkap kerana “melakukan keganasan dan pemberontakan” dan seorang pegawai cedera ringan, kata polis. – AFP, 26 September Ogos, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen