Inflasi Jepun pada paras tertinggi sejak 2014


Inflasi Jepun meningkat ke paras tertinggi sejak 2014, ketika data kementerian dalam negerinya menunjukkan elektrik, gas dan petrol antara penyumbang utama kepada kenaikan harga. – Gambar EPA, 20 September, 2022.

INFLASI di Jepun mencecah 2.8 peratus pada Ogos, paras tertinggi sejak 2014, menurut data kerajaan pada Selasa, ketika harga tenaga melambung tinggi.

Kali terakhir angka sedemikian dilihat, harga telah dikuatkan oleh kenaikan VAT. Tidak termasuk tahun apabila kenaikan cukai memberi kesan kepada kadar, inflasi pada Ogos tahun ini berada pada kadar terpantas sejak hampir 31 tahun.

Data kementerian dalam negeri menunjukkan elektrik, gas dan petrol antara penyumbang utama kepada kenaikan harga.

Angka untuk Ogos sedikit tinggi berbanding ramalan pakar iaitu 2.7 peratus. Pada Julai inflasi mencatat 2.4 peratus.

Ia muncul menjelang mesyuarat Bank of Japan (BoJ) minggu ini, yang telah tidak mengikut trend bank pusat negara lain, malah terperangkap dengan dasar monetarinya yang sangat longgar.

Bank pusat lain telah memilih untuk menaikkan kadar faedah bagi melawan inflasi yang melambung tinggi, tetapi BoJ melihat kenaikan harga semasa sebagai sementara dan dikaitkan dengan peristiwa luar biasa seperti perang di Ukraine.

Jurang yang semakin meningkat antara dasar bank dan kenaikan kadar di tempat lain telah menyebabkan yen merosot, mencapai paras rendah berdekad-dekad berbanding dolar.

Sasaran jangka panjang BoJ adalah untuk inflasi dua peratus yang mampan, yang dilihatnya perlu untuk mengecas kembali ekonomi ketiga terbesar dunia itu. – AFP, 20 September, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen