Pertubuhan kecewa imej buruk Sikh dalam filem Mat Kilau


Kumpulan penganut Sikh kecewa dengan gambaran buruk ke atas komuniti itu dalam filem Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan yang kini sedang ditayang di pawagam. – Gambar Facebook, 8 Julai, 2022.

KUMPULAN penganut Sikh kecewa dengan gambaran buruk ke atas komuniti itu dalam filem kontroversi Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan yang kini sedang ditayang di pawagam.

Kenyataan rasmi United Sikhs Malaysia menyebut, mereka bimbang komponen dalam filem tersebut mencetus salah faham agama dan perkauman.

Ia merujuk babak menunjukkan tentera British dari kalangan penganut Sikh mengasari orang tua, wanita dan kanak-kanak dalam filem arahan Syamsul Yusof itu.

Filem sejarah tersebut sepatutnya tidak mengandungi aksi kontroversi seperti itu kerana aksi berkenaan bertentangan dengan ajaran Sikh, tegas United Sikhs Malaysia.

“Tatalaku Sikh melarang kekasaran ke atas orang tua, kanak-kanak, dan warga yang tak berupaya walaupun semasa perang.

“Walaupun babak kontroversi dalam filem ini hanya fiksyen, ia tidak disenangi dan menyakiti sentimen orang Sikh.”

Pertubuhan itu seterusnya menggesa pengusaha filem tidak menghasilkan karya yang menimbulkan salah faham dan menyakiti sentimen agama dan kaum sebegitu.

Filem terbitan Studio Kembara itu mengutip RM53 juta dalam tempoh 12 hari pertama tayangan sejak 23 Jun dan mencetus fenomena terutama di kalangan khalayak Melayu. – Bernama, 8 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen