Anthony Loke cadang pilihan raya 3 negeri Pakatan serentak, jika PRU lepas November


Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke berkata kemungkinan pilihan raya akan diadakan dalam masa terdekat adalah mustahil. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Jun, 2022.

ANTHONY Loke akan mencadangkan kepada Majlis Pakatan Harapan (PH) supaya negeri yang ditadbir pakatan itu mengadakan pilihan raya serentak mengikut pembubaran kerajaan Persekutuan.

Setiausaha DAP itu berkata PH sebelum ini berkata ia tidak akan mengadakan pilihan raya negeri bagi negeri yang ditadbirnya – Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan.

Pada Julai tahun lalu, Majlis PH mengusulkan supaya tidak mengadakan pilihan raya serentak jika Putrajaya membubarkan Parlimen.

Namun, ahli Parlimen Seremban itu berkata kemungkinan pilihan raya akan diadakan dalam masa terdekat adalah mustahil.

“Pada masa itu, kami menjangkakan akan ada pilihan raya umum mengejut dalam masa terdekat, tetapi sekarang, kami melihat kemungkinannya adalah rendah.

“Terdapat banyak spekulasi, paling awal, pilihan raya umum mengejut hanya akan diadakan pada penghujung tahun selepas bajet dibentangkan.

“Jadi saya akan mencadangkan kepada Majlis Presiden Pakatan Harapan jika Parlimen dibubarkan pada akhir tahun, bermakna selepas November, maka kita harus mempertimbangkan pilihan raya serentak,” katanya pada sidang media di kawasannya hari ini.

Walaupun Umno mendesak pilihan raya Persekutuan awal, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob membisu mengenai perkara itu.

Mei lalu ketika berada di Jepun Ismail Sabri berkata beliau akan membubarkan Parlimen hanya jika inflasi dan harga barangan dapat dikawal.

“Kita perlu menunggu masa yang sesuai (untuk mengadakan pilihan raya),” kata perdana menteri di luar persidangan Nikkei’s Future of Asia di Tokyo, bulan lepas.

“Kita kini berdepan tempoh inflasi yang meningkat dengan harga yang tinggi… adakah anda fikir ini masa yang sesuai?” katanya dipetik agensi berita Nikkei.

Bekas menteri pengangkutan itu berkata garis masa antara pilihan raya Persekutuan dan pilihan raya negeri yang ditadbir Pakatan Harapan adalah dekat, ia boleh mencetuskan sikap tidak peduli di kalangan pengundi.

Beliau berkata pengundi mungkin tidak cenderung untuk mengundi sebanyak dua kali – pilihan raya umum dan kemudian pilihan raya negeri – jika tempohnya dekat. – 26 Jun, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen