Lebih 1,000 maut gempa bumi di Afghanistan


GEMPA bumi kuat menggegar wilayah sempadan terpencil Afghanistan mengorbankan sekurang-kurangnya 1,000 orang dan mencederakan 1,500 mangsa, kata pegawai pada Rabu, dengan jumlah korban dijangka meningkat ketika penyelamat bekerja keras menggali kediaman yang runtuh.

Gempa bumi berukuran 5.9 pada skala Richter itu melanda paling teruk di timur, yang penduduknya hidup dalam cengkaman krisis kemanusiaan yang semakin teruk sejak pengambilalihan Taliban pada Ogos.

“Orang ramai sedang menggali satu demi satu kubur,” kata Mohammad Amin Huzaifa, ketua Jabatan Penerangan dan Kebudayaan di Paktika yang dilanda teruk, sambil menambah sekurang-kurangnya 1,000 orang maut di wilayah itu sahaja.

Beliau berkata lebih 1,500 orang cedera dan ramai yang kritikal.

“Ramai masih terperangkap di bawah runtuhan,” katanya kepada wartawan.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Antonio Guterres berkata agensi global itu bertindak untuk membantu, dengan pegawai PBB mengesahkan penempatan pasukan kesihatan dan bekalan ubat, makanan, kit rawatan dan tempat perlindungan kecemasan ke zon gempa.

Angka kematian meningkat secara beransur-ansur pada Rabu apabila berita mengenai korban disaring dari kawasan yang sukar dijangkau di pergunungan, dan pemimpin tertinggi negara, Hibatullah Akhundzada, memberi amaran ia mungkin akan meningkat lagi.

Gempa bumi melanda kawasan yang mengalami kesan hujan lebat, menyebabkan batu dan tanah runtuh yang menghalang usaha menyelamat.

“Ia adalah satu keadaan yang mengerikan,” kata Arup Khan, 22, yang pulih di sebuah hospital di Sharan, ibu kota wilayah Paktika.

“Terdapat tangisan di mana-mana. Kanak-kanak dan keluarga saya berada di bawah lumpur.” 

Pengarah Hospital Sharan Mohammad Yahya Wiar berkata mereka melakukan yang terbaik untuk merawat semua orang.

“Negara kita miskin dan kekurangan sumber,” katanya kepada AFP. “Ini adalah krisis kemanusiaan. Ia seperti tsunami.”

Gambar dan video yang disiarkan di media sosial menunjukkan beberapa rumah rosak teruk di kawasan terpencil. Penyelaras kemanusiaan PBB untuk Afghanistan, Ramiz Alakbarov, memberitahu wartawan hampir 2,000 rumah berkemungkinan musnah.

Rakaman yang dikeluarkan oleh Taliban menunjukkan penduduk tempatan sebuah kampung menggali lubang besar untuk mengebumikan mangsa yang meninggal dunia.

Amerika Syarikat (AS) turut melahirkan simpati dengan bencana yang menimpa negara itu.

“Presiden Biden sedang memantau perkembangan dan telah mengarahkan USAID (Agensi Pembangunan Antarabangsa AS) dan rakan kongsi kerajaan persekutuan lain untuk menilai pilihan tindak balas AS untuk membantu mereka yang paling terjejas,” kata Penasihat Keselamatan Negara Jake Sullivan dalam satu kenyataan.

PBB dan Kesatuan Eropah segera menawarkan bantuan.

“Pasukan penilai antara agensi sudah dikerahkan ke beberapa kawasan yang terjejas,” kata Pejabat PBB bagi Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (UNOCHA) di Afghanistan di Twitter.

Ketika menyampaikan ucapan takziah, Ketua PBB Guterres menyatakan bagaimana tragedi itu melanda negara yang terperangkap dalam pelbagai krisis.

“Hati saya terharu kepada rakyat Afghanistan yang sudah tergoncang akibat konflik bertahun-tahun, kesusahan ekonomi dan kelaparan,” katanya dalam satu kenyataan.

Tomas Niklasson, utusan khas EU untuk Afghanistan, menulis di twitter: “EU sedang memantau keadaan dan bersedia untuk menyelaraskan dan memberikan bantuan kecemasan EU kepada rakyat dan komuniti yang terjejas.”

Negara jiran Pakistan berkata ia akan menghantar bantuan kecemasan—termasuk khemah—merentasi sempadan.

Afghanistan sering dilanda gempa bumi, terutamanya di banjaran gunung Hindu Kush, yang terletak berhampiran persimpangan plat tektonik Eurasia dan India.

Puluhan orang terbunuh pada Januari apabila dua gempa bumi melanda wilayah barat Badghis.

Pada 2015, lebih 380 orang terbunuh di Pakistan dan Afghanistan apabila gempa bumi berukuran 7.5 magnitud melanda kedua-dua negara.

Gempa bumi paling dahsyat di Afghanistan sebelum ini membunuh 5,000 pada Mei 1998 di wilayah timur laut Takhar dan Badakhshan.

Gempa berlaku pada Rabu sekitar 1.30 pagi pada kedalaman 10 kilometer, kira-kira 47 kilometer barat daya Khost, menurut Kajian Geologi AS.

Ia turut dirasai sejauh Lahore di Pakistan, 480 kilometer dari pusat gempa. – AFP, 23 Jun, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen