PAC akan siasat pembangunan, perolehan MySejahtera, kata pengerusinya


Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara Wong Kah Woh mengumumkan pihaknya akan menjalankan siastaan berhubung kontroversi berkait aplikasi MySejahtera bulan depan, dengan memanggil menteri kesihatan dan menteri kewangan,, antara lain, sebagai permulaan. – Gambar The Malaysian Insight, 30 Mac, 2022.

JAWATANKUASA Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan menyiasat pembangunan dan perolehan aplikasi MySejahtera mulai pertengahan bulan depan, kata pengerusinya Wong Kah Woh.

Beliau mengumumkan prosiding itu di tengah kontroversi berhubung laporan mengenai pelantikan sebuah syarikat swasta untuk mengendalikan aplikasi berkenaan pada harga lebih RM300 juta.

Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata sebagai permulaan pihaknya akan memanggil Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz dan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin untuk memberi keterangan dan penjelasan kepada PAC.

“Tarikh dan masa prosiding akan ditetapkan dan diumumkan dalam masa  terdekat,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurut Wong, siasatan PAC wajar berdasarkan kuasa luas yang ada padanya mengikut Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat iaitu mengadakan prosiding atas “...apa-apa perkara lain yang difikirkan oleh  Jawatankuasa itu patut diperiksa…”.

Selain soal pelantikan syarikat swasta dan kos, PAC juga mahu pihak kerajaan menjelaskan isu keselamatan data peribadi rakyat bagi mengelakkan kemungkinan diambil kesempatan oleh pihak tidak bertanggungjawab, tambahnya.

“PAC berpandangan isu berhubung pembangunan dan perolehan aplikasi  MySejahtera ini perlu dijelaskan secara telus di hadapan jawatankuasa ini sebagai sebuah jawatankuasa nonpartisan demi kepentingan rakyat dan negara,” kata Wong.

Menurut Wong, PAC dalam laporannya kepada Parlimen mengenai perolehan vaksin Covid-19 pada 1 Disember 2021 merumuskan MySejahtera diperolehi daripada sumbangan korporat atau CSR, tanpa melalui prosedur perolehan yang sepatutnya.

“PAC turut mengesyorkan Kerajaan tidak harus membuat bayaran untuk penggunaan aplikasi MySejahtera kerana pembangunannya adalah  bersifat CSR. 

“Kerajaan hendaklah mengambil alih pengoperasian aplikasi MySejahtera tanpa melibatkan apa-apa kos tambahan memandangkan ia  telah menjadi sebahagian daripada sistem kesihatan negara,” katanya.

MySejahtera digunakan sejak April 2020 untuk pengesanan kontak rapat jangkitan Covid-19 yang merekodkan pergerakan serta maklumat kesihatan peribadi penggunanya. Ia kemudian dipakai untuk pengurusan janji temu vaksinasi Covid-19.

Laporan prosiding PAC yang dikeluarkan minggu lalu mendedahkan MySejahtera “dijual” kepada sebuah syarikat yang baru ditubuhkan tidak sampai enam bulan selepas aplikasi itu mula diwajibkan kepada rakyat.

Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mendesak kerajaan menjelaskan penjualan itu, yang turut mencetuskan persoalan tentang isu ketelusan dan keselamatan melibatkan data peribadi rakyat.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin bagaimanapun menjelaskan kerajaan tidak menjual aplikasi itu dan memberi jaminan data peribadi rakyat yang terkandung dalamnya selamat.

Beberapa pihak termasuk Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) kemudian mempersoalkan kewajaran untuk kerajaan terus mewajibkan penggunaan aplikasi MySejahtera ketika negara beralih ke fasa endemik mulai 1 April ini. – 30 Mac, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen