SC perlu rujuk hasil siasatan kes Azam Baki ke AGC, kata Ramkarpal


Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh berkata hasil siasatan SC terhadap kes Azam Baki perlu dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara untuk semakan semula. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Januari, 2022.

HASIL keputusan Suruhanjaya Sekuriti (SC) dalam kes Azam Baki perlu dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara (AGC) untuk siasatan lanjut, kata Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh.

Ramkarpal berkata Pejabat Peguam Negara perlu bertindak menyiasat kenyataan bercanggah daripada Azam yang juga ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan keputusan siasatan diperoleh SC.

“Percanggahan apabila Azam mula-mula berkata akaunnya digunakan adiknya, sementara SC kemudian berkata akaun itu hanya digunakan oleh Azam, ia sudah cukup untuk menimbulkan curiga.

“Ia cukup untuk membolehkan Pejabat Peguam Negara membuka siasatan berhubung perkara itu,” katanya merujuk kepada satu artikel memetik sumber SC berkata badan itu tidak perlu merujuk hasil siasatannya kepada Pejabat Peguam Negara.

Sumber berkenaan berkata SC mendapati Azam tidak melanggar kesalahan mengikut Seksyen 25(4) Akta Perindustrian Sekuriti (Depositori Pusat) 1991 (SICDA).

Hasil siasatan SC mendapati ia tidak dapat merumuskan Azam melanggar undang-undang apabila membenarkan akaunnya digunakan oleh orang lain untuk urus niaga saham.

Azam didakwa memiliki 2.15 juta saham dalam Excel Force MSC Bhd serta 1.93 juta sama Gets Global Sdn Bhd pada 2015 dan seterusnya 1.02 juta saham lagi pada tahun berikutnya.

Azam pada masa itu memegang jawatan pengarah penyiasatan SPRM.

“Pejabat Peguam Negara perlu menyemak semula hasil siasatan SC. Ia juga ada bidang kuasa untuk mengarahkan badan berkaitan dalam SC untuk menjalankan siasatan lanjut jika diperlukan,” kata Ramkarpal.

Katanya, SC juga sepatutnya memberi penjelasan berkenaan adakah kenyataan sumber terbabit sama dengan pendirian rasmi agensi itu. – 21 Januari, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen