Parlimen boleh panggil Peguam Negara nyata pendirian usul undi percaya, kata kumpulan 


Parlimen boleh memanggil Peguam Negara Idrus Harun bagi menjelaskan kenyataannya bahawa perdana menteri tidak perlu berdepan usul undi percaya di Dewan Rakyat, kata Seed Community for a Professional Parliament.– Gambar fail The Malaysian Insight, 7 September, 2021.

PARLIMEN boleh memanggil Peguam Negara Idrus Harun bagi menjelaskan kenyataannya bahawa perdana menteri tidak perlu berdepan usul undi percaya di Dewan Rakyat, kata kumpulan pembaharuan hari ini.

Seed Community for a Professional Parliament berkata Parlimen boleh memanggil Idrus di bawah Akta Kuasa dan Keistimewaan Parlimen 1952 dan Peraturan Mesyuaratnya.

“Ini akan membolehkan beliau menjawab dan menjelaskan pendiriannya berhubung perkara itu yang mengancam atau menimbulkan persoalan mengenai kuasa, hak dan keistimewaan Dewan,” kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

“Pendirian AG yang tidak dapat dipertahankan mengenai sistem pemerintahan di Malaysia - bahawa Raja bersifat mutlak dan bukannya berperlembagaan - dipersol kelayakannya untuk jawatan tersebut,” tambahnya.

Kumpulan itu juga berkata kekeliruan fundamental pada tahap tinggi seperti itu pasti akan menimbulkan halangan dan pengalihan tumpuan yang tidak perlu kepada agenda perundangan dan tadbir urus kerajaan.

“Ini bertentangan dengan semangat demokrasi berperlembagaan Malaysia dan memalukan jawatan Peguam Negara.

“Berdasarkan hal yang sama, masyarakat berhak mengetahui nasihat Idrus kepada kerajaan dan Agong mengenai masalah ini,” tambahnya.

Kumpulan itu juga bertanya apakah Idrus menolak kuasa dan kewibawaan Dewan Rakyat di bawah Perlembagaan Persekutuan dan menetapkan prinsip demokrasi.

Kumpulan itu mempersoalkan Idrus mengenai kenyataan rasminya bahawa Ismail Sabri Yaakob tidak perlu usul undi percaya ketika Dewan Rakyat bersidang minggu depan kerana Yang di-Pertuan Agong sudah berpuas hati dengan majoriti di Parlimen.

Peguam Negara berkata memandangkan Ismail dilantik sebagai perdana menteri kesembilan negara sesuai dengan proses yang dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan, tidak perlu ada usul undi percaya.

Ini selepas Yang di-Pertuan Agong dalam kenyataan akhbarnya berkata perdana menteri baru mesti menguji sokongannya di Parlimen setelah dilantik.

Ahli Parlimen Bera mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pada 21 Ogos.

Kenyataan itu ditandatangani bersama oleh Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0), Bait Al-Amanah, Persatuan Pengundi Muda (Undi18), Engage, Institute for Political Reform and Democracy (Reform) dan Institute for Democracy and Economic Affairs (Ideas). – 7 September, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen