Redakan suhu politik demi rakyat 


SENARIO politik hari ini semakin panas apabila sebilangan pemimpin politik menggunakan propaganda jahat untuk mendesak perdana menteri meletak jawatan atas alasan kegagalan menyelesaikan masalah Covid-19.

Memang diakui bahawa kerajaan Perikatan Nasional tertubuh untuk menyelesaikan kemelut politik Pakatan Harapan yang gilakan kuasa menduduki kerusi perdana menteri, hingga menyebabkan perdana menteri ke-7 meletakkan jawatan.

Disebabkan itu, Perikatan Nasional ditubuhkan walaupun dengan majoriti kecil, demi memfokuskan kepada penyelesaian masalah Covid-19 pada ketika itu.

Perdana menteri kerajaan Perikatan Nasional berdepan tiga tugas getir. Pertama, menyelamatkan nyawa rakyat ketika berdepan Covid-19. Kedua, menyelamatkan ekonomi negara daripada ranap. Ketiga, menyelesaikan kemelut politik yang tidak berkesudahan. 

Pelbagai inisiatif kerajaan ketika ini untuk menyelamatkan nyawa dalam memerangi wabak Covid-19.Kadar vaksinasi harian dalam negara kita adalah yang tertinggi di dunia ketika ini dengan purata 400,000 dos sehari. 

Kerajaan juga memberikan peruntukan khas kepada Kementerian Kesihatan Malaysia dan kakitangan perubatan agar sistem kesihatan kita tidak lumpuh seperti di India.

Oleh itu, seharusnya pimpinan parti politik memfokuskan kepada penyelesaian masalah Covid-19.

Dari sudut kebajikan rakyat, perdana menteri turut menyalurkan pelbagai bantuan secara langsung dan tidak langsung agar ada makanan di atas meja setiap rumah di Malaysia. 

Bantuan RM300,000 kepada setiap ahli parlimen tanpa mengira latar belakang politik adalah usaha murni perdana menteri yang cakna kebajikan rakyat, bukan bermain sentiment politik.

Hasilnya, kawasan Parlimen kerajaan dan pembangkang dapat menyalurkan bakul makanan kepada rakyat yang perlukan bantuan.

Persidangan Dewan Rakyat dalam masa terdekat seharusnya digunakan untuk menyuarakan keluh resah rakyat, bukannya untuk menukar Perdana Menteri di saat negara berada dalam keadaan kritikal.

Pemimpin pembangkang di Indonesia umpanya, tidak turun ke jalanan untuk menukar Presiden mereka, Joko Widodo, walaupun angka harian kes Covid-19 mencecah puluhan ribu dan melibatkan ribuan kematian sehari.

Ini kerana pemimpin pembangkang mereka sedar bahawa waktu ini adalah kritikal buat rakyat, bukan bersandiwara politik.

Dewan Pemuda Ikatan Malaysia (DPIM) ingin menyeru pemimpin pembangkang dan segelintir pimpinan parti di dalam Perikatan Nasional untuk melaksanakan gencatan politik sehingga kes Covid-19 menurun.

Pada masa yang sama, pemimpin Perikatan Nasional juga perlu serius dalam melaksanakan “lockdown” atau PKP secara menyeluruh.

Kes harian yang tinggi adalah disebabkan oleh kluster tempat kerja, namun banyak tempat kerja masih dibenarkan beroperasi.

Rakyat tidak mahu “lockdown” yang berbulan-bulan kerana pendapatan rakyat terjejas teruk dan kesihatan mental turut merudum. Perbaiki kelemahan agar tiada ruang untuk pembangkang menggunakan modal tersebut untuk propaganda politik jahat. – 14 Julai, 2021.

* Shahir Adnan, Ketua Pemuda Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan).

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen