Vaksin AstraZeneca dibelenggu kontroversi


Ragananthini Vethasalam

Isu pembekuan darah selepas menerima suntikan vaksin AstraZeneca menyebabkan beberapa negara menghentikan penggunaan vaksin berkenaan. – Gambar EPA, 16 April, 2021.

PERNAH dipuji sebagai antara vaksin Covid-19 yang bakal merubah situasi, vaksin AstraZeneca-Oxford kini terjerat berikutan isu masalah pembekuan darah yang jarang berlaku dalam kalangan beberapa penerima.

Malaysia akan menerima 600,000 dos vaksin pada Jun.

Tetapi setelah laporan buruk mengenai vaksin itu, terutama dalam kalangan wanita, dan beberapa negara menghentikan penggunaannya, Malaysia kini mengkaji penemuan Agensi Ubat Eropah (EMA).

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin pada minggu lepas berkata bahawa kerajaan akan mengkaji semula penemuan EMA bagi memutuskan sama ada vaksin tersebut perlu diberikan kepada rakyat Malaysia.

Vaksin, yang dibangunkan oleh syarikat farmasi Anglo-Sweden AstraZeneca PLC dan Universiti Oxford bukan hanya mampu milik tetapi dikatakan sangat berkhasiat, mendapat label sebagai “game-changer”.

Kelebihan lain vaksin yang disebut dengan nama rasmi Vaxzevria adalah ia dapat disimpan dengan mudah tidak seperti vaksin lain.

Bagaimanapun ada peningkatan pemeriksaan awam selepas beberapa kontroversi terutama mengenai keselamatan.

Kontroversi bermula berkenaan masalah bekalan awal tahun ini apabila Kesatuan Eropah membuat aduan kelewatan penghantaran ke negara-negara anggota.

Kontroversi lain pula muncul apabila banyak negara terutama Perancis dan Jerman menangguhkan sementara penggunaannya kerana bimbang ia tidak selamat untuk warga emas berusia di atas 65 tahun.

Presiden Perancis Emmanuel Macron menyifatkan suntikan AstraZeneca sebagai “tidak berkesan untuk mereka yang berusia lebih 65 tahun”, hanya beberapa jam sebelum ia diluluskan oleh EMA.

Laporan media mengatakan bahawa bekalan vaksin tidak digunakan di kedua-dua negara berkenaan. Ini berterusan walaupun EMA menyarankan penggunaan vaksin pada warga emas.

AstraZeneca kemudian mengeluarkan bukti mengatakan ada kajian membuktikan keberkesanannya dalam kalangan warga emas.

Vaksin ini sekali lagi mendapat perhatian, kali ini untuk alasan yang lebih serius apabila terdapatnya beberapa kes pembekuan darah serta kematian dilaporkan dalam kalangan penerima.

Tanda tanya mengenai keselamatannya semakin meningkat dan negara-negara mulai waspada serta menghentikan penggunaannya untuk menyiasat kaitan antara kes serta vaksin.

Pada awal April, EMA menerima 169 kes pembekuan darah otak yang jarang berlaku selepas 34 juta dos diberikan. Sebilangan besar kes ini dilaporkan berlaku pada wanita di bawah 60 tahun.

Badan Pengawalseliaan Produk Ubat dan Kesihatan UK sendiri menerima 30 laporan pembekuan darah di urat yang mengalirkan darah dari otak) dan lapan berkaitan dengan kejadian thrombosis platelet rendah.

Ini adalah daripada 18 juta dos yang diberikan di negara ini sehingga 24 Mac.

“Dari 30 laporan termasuk sehingga 24 Mac, tujuh penerima sudah meninggal dunia,” katanya dalam satu kenyataan.

Bagaimanapun agensi itu berkata bahawa manfaat vaksin “melebihi risiko”.

EMA mengakui pada 7 April bahawa terdapat kemungkinan hubungan antara berlakunya gumpalan darah yang tiada biasa dengan platelet darah rendah. Bagaimanapun ini dilaporkan merupakan kesan sampingan Vaxzevria yang sangat jarang berlaku.

“Kemungkinan kejadian ini sangat rendah tetapi anda masih perlu mengetahui gejala sehingga mendapatkan rawatan perubatan segera untuk pulih dan mengelakkan komplikasi,” kata EMA.

Covid-19 dikaitkan dengan risiko kemasukan ke hospital dan kematian. Gabungan gumpalan darah dan platelet darah rendah yang dilaporkan sangat jarang berlaku dan manfaat keseluruhan vaksin dalam mencegah Covid-19 melebihi risiko kesan sampingan, tambahnya.

Mereka juga menggesa penerima mendapatkan rawatan perubatan segera sekiranya mereka mengalami gejala berikut termasuk sesak nafas, sakit dada, bengkak kaki, sakit perut yang berterusan, gejala neurologi, seperti sakit kepala yang teruk sera berterusan atau penglihatan kabur dan bintik-bintik darah kecil di bawah kulit di luar tempat suntikan.

Denmark menjadi negara pertama yang menghentikan penggunaan vaksin berkenaan sepenuhnya.

Pegawai kesihatan Denmark berkata pada 14 April akan menarik semua 2.4 juta dos vaksin AstraZeneca sehingga diberitahu kelak.

Pihak berkuasa kesihatan negara itu berkata kajian menunjukkan kekerapan pembekuan darah yang lebih tinggi daripada yang dijangkakan pada penerima suntikan mempengaruhi kira-kira satu daripada 40,000 orang. – 16 April, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen