Bekas pegawai bank Lasso menang jawatan presiden Ecuador


Lasso mengisytiharkan dirinya sebagai presiden setelah lawan sosialisnya Andres Arauz mengaku kalah. – Gambar AFP, 12 April, 2021.

BEKAS pegawai bank Guillermo Lasso memenangi pilihan raya presiden Ecuador pada Ahad, menjanjikan “peluang dan kemakmuran” walaupun jurang ekonomi meluas kerana pandemik dan hutang selain sistem politik yang bermasalah.

Lasso mengisytiharkan dirinya sebagai presiden setelah lawan sosialisnya Andres Arauz mengaku kalah.

Dengan 93 peratus kertas undi dikira, ahli politik berusia 65 tahun itu mendahului hampir lima mata peratusan berbanding ahli ekonomi Arauz.

“Pada 24 Mei kita akan memikul tanggungjawab mengubah nasib negara dan mencapai semua peluang dan kemakmuran buat rakyat Ecuador,” kata Lasso, seorang ahli politik berpengalaman yang telah menduduki tempat kedua dalam undi presiden dua kali berturut-turut sebelum ini.

Ahli ekonomi Arauz, yang dikenali sebagai anak didik bekas presiden Rafael Correa, sangat hebat walaupun sebelum ini mendakwa menang dalam pertembungan yang sengit itu.

“Saya mengucapkan tahniah atas kemenangannya hari ini dan saya akan menunjukkan keyakinan demokratik kepadanya,” kata Arauz.

Lasso memperoleh 52.51 peratus undi berbanding Arauz 47.49 peratus, dengan 93.14 peratus undi dikira, kata Majlis Pilihan Raya Nasional.

Ketua Pengarah Organisasi Negara-negara Amerika, Luis Almagro, mengucapkan tahniah kepada Lasso atas kemenangan itu, dengan berkata beliau berharap mereka dapat bekerjasama dalam “memperkuat demokrasi, hak asasi manusia, keselamatan dan pembangunan.”

Presiden Uruguay, Luis Lacalle Pou dan presiden Republik Dominica Luis Abinader, berkata di Twitter mereka telah memanggil Lasso untuk mengucapkan tahniah.

“Saya yakin kita berdua akan berusaha untuk pemulihan ekonomi rakyat kita dan menjana pekerjaan sesama rakyat kita,” tulis Abinader. – AFP, 12 April, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen