Palestin terima 100,000 dos vaksin Covid-19 dari China


PIHAK berkuasa Palestin menerima 100,000 dos vaksin China Sinopharm semalam, kumpulan vaksin koronavirus tunggal terbesar yang belum tiba ke wilayah Palestin.

Kempen vaksinasi dilancarkan bulan ini selepas penghantaran ribuan vaksin melalui program Covax PBB untuk negara-negara miskin.

Pelaksanaan vaksin Palestin ketinggalan jauh di belakang Israel yang berdepan kritikan kerana mengecualikan kebanyakan rakyat Palestin di Tebing Barat dan Sempadan Gaza yang diduduki dari program vaksinasi.

Suntikan terbaru “menunjukkan komitmen terhadap janji yang dibuat oleh China untuk meletakkan vaksin untuk perkhidmatan dunia,” kata duta besar China ke Palestin, Guo Wei kepada wartawan di Ramallah.

Menteri Kesihatan Palestin Mai  al-Kaila berkata penghantaran itu “akan sangat membantu mempercepat kempen vaksinasi masyarakat” kerana jumlah jangkitan di Tebing Barat terus meningkat.

Palestin mengumumkan untuk memulakan program vaksinasi berusia lebih 75-an dan beberapa pesakit perubatan pada 21 Mac selepas menerima 60,000 dos vaksin melalui program Covax yang disokong oleh PBB untuk negara-negara miskin.

Lebih 20,000 dos tersebut dipindahkan ke Gaza yang disekat oleh Israel sejak Hamas merampas kawasan pesisir pada 2007.

Tambahan 60,000 dos vaksin Sputnik V Rusia sudah dihantar ke Gaza dari UAE, penghantaran yang dibayar oleh bekas pegawai tertinggi Palestin yang kini diasingkan di Abu Dhabi, Mohammed Dahlan.

Covax juga berjanji memberi vaksin kepada sejuta rakyat Palestin. Israel sudah memvaksin lebih daripada separuh penduduk iaitu sekitar 9.3 juta orang.

Israel juga memberi vaksin kepada 105,000 orang Palestin dengan kebenaran untuk bekerja di Israel atau di penempatan Yahudi di Tebing Barat.

Israel berkata Palestin bertanggungjawab untuk perkhidmatan kesihatan di seluruh wilayah Palestin.

Sejak bermulanya wabak ini, Tebing Barat mencatatkan hampir 175,000 kes koronavirus dan 1,995 kematian sementara 604 orang meninggal dunia di Gaza daripada 63,742 jangkitan.  – AFP, 30 Mac, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen