Facebook, Twitter diarah sekat maklumat palsu vaksin Covid-19


DUA belas pendakwa rata Amerika Syarikat (AS) mengarahkan Facebook dan Twitter mengambil tindakan tegas menyekat penyebaran maklumat palsu berkenaan vaksin Covid-19.

Dalam sepucuk surat kepada pengasas Facebook Mark Zuckerberg dan Ketua Pegawai Eksekutif Twitter Jack Dorsey, mereka menggesa dua platform media sosial itu menutup akaun golongan antivaksin.

“Individu-individu dan kumpulan ini menyebarkan maklumat palsu dan mengelirukan kepada rakyat Amerika bahawa vaksin Covid-19 mengancam nyawa masyarakat.

“Ini melambatkan usaha untuk melindungi rakyat dari virus, sekaligus melambatkanpemulihan ekonomi negara,” kata 12 pendakwa raya itu.

Surat yang ditandatangani Peguam Negara New York Letitia James itu juga memetik data dikeluarkan Center for Countering Digital Hate, yang menganggarkan terdapat 59 juta akaun golongan antivaksin di Facebook, Instagram, Twitter dan YouTube.

Surat itu juga menyebut, kumpulan penyelidik digital menganggarkan 65% kandungan mengenai antivaksin disebarkan oleh 12 kumpulan.

Golongan antivaksin menggunakan media sosial untuk mensasarkan warga kulit hitam AS, yang ragu-ragu terhadap vaksin Covid-19.

Dua belas peguam berkenaan juga mengkritik Facebook kerana meletakkan label maklumat palsu pada akaun golongan antivaksin. – AFP, 25 Mac, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen