Dr Mahathir sangsi ada pihak miliki majoriti di Parlimen


DR Mahathir Mohamad hari ini berkata beliau berasa sangsi ada pemimpin politik yang mempunyai majoriti diperlukan di Dewan Rakyat untuk membentuk kerajaan.

“Mungkin tidak ada,” jawabnya apabila diaju soalan mengenai perkara itu ketika program Bicara Negarawan anjuran Majlis Profesor Nasional hari ini.

Namun beliau berkata ia juga tidak sepatutnya membenarkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menggunakan perintah darurat untuk terus berkuasa.

Beliau berkata Muhyiddin menerajui kerajaan yang lemah dan mengisytiharkan darurat bagi tujuan politik.

Beliau menambah terdapat cukup peruntukan di bawah undang-undang bagi menangani pandemik Covid-19.

“Hakikatnya, Muhyiddin tidak boleh menggunakan keadaan darurat untuk terus berkuasa.

“Kita diperintah oleh kerajaan yang lemah. Tidak perlu menangani Covid-19 dengan darurat, undang-undang yang ada sudah mencukupi,” kata bekas perdana menteri itu.

Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin mempunyai majoriti tipis dua kerusi di Parlimen ketika berkuasa setahun yang lalu.

Namun majoriti itu berkurangan apabila dua ahli Parlimen Umno mengumumkan keputusan mereka untuk menarik sokongan terhadap Muhyiddin.

Pada masa sama, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mengaku mendapat sokongan mencukupi untuk membentuk kerajaan baharu bagi menggantikan pemerintahan Muhyiddin. – 1 Mac, 2021.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen