PKR anggap Larry Sng, Steven Choong khianat


PKR berpendirian demikian walau terima penyertaan tiga lagi wakil rakyat yang berpaling tadah dari Amanah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 Februari, 2021.

PKR mengecam tindakan dua ahli Parlimen parti itu yang berpaling tadah ke kem lawan walau menerima penyertaan tiga lagi wakil rakyat dari parti Amanah.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata, tindakan dua ahli Parlimen tersebut, Larry Sng (Julau) dan Steven Choong Shiau Yoon merupakan pengkhianatan kepada parti.

Sng dan Choong kini dipecat dan PKR sedang mempertimbang tindakan undang-undang ke atas kedua-dua ahli Dewan Rakyat itu, kata Saifuddin dalam satu kenyataan.

“Majlis Pimpinan Pusat juga telah membincangkan tindakan mahkamah yang telah dan akan diambil terhadap mereka yang telah bertanding di atas tiket PKR tetapi telah mengkhianati mandat rakyat dan keluar parti,” katanya.

PKR juga yakin majoriti ahli Parlimen tidak menyokong Perdana Menteri Muhyiddin Yassin walau dengan tindakan dua ahli Dewan Rakyat parti itu mengalih sokongan, katanya.

“Walaupun dengan pengkhianatan dua ahli Parlimen hari ini, Muhyiddin Yassin perlu sedar bahawa majoriti ahli Parlimen sudah tidak lagi bersama beliau,” katanya.

Tambahnya, PKR kesal kerana Muhyiddin menggunakan peluang sewaktu perintah darurat itu untuk mendorong ahli Parlimen berpaling tadah.

Terdahulu, Muhyiddin mengumumkan dua wakil rakyat tersebut kini menyokong kerajaan Perikatan Nasional.

Salah seorang daripadanya, Sng, menjelaskan tindakan itu dibuat bagi memastikan kawasannya menerima dana dari kerajaan.

Tindakan itu muncul selepas PKR menerima tiga lagi wakil rakyat yang meninggalkan parti sekutu, Amanah.

Keputusan PKR menerima wakil rakyat dari Johor itu menimbulkan kekesalan dan kemarahan para pemimpin Amanah.

Tiga wakil rakyat itu Adun Senggarang Khairuddin A Rahim, Faizul Amri Adnan (Serom) dan Muhamad Said Jonit ( Mahkota).

Khairuddin mendakwa tindakan tersebut direstui pemimpin kedua-dua parti dari Amanah dan PKR. – 28 Februari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen