Restoran jual alkohol tiada dalam senarai larangan MKN, kata menteri


MKN menetapkan pub, kelab makan dan pusat hiburan dalam senarai negatif iaitu tidak dibenarkan beroperasi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Februari, 2021.

PENGUATKUASAAN penjualan alkohol di restoran tidak terletak dalam bidang kuasa Majlis Keselamatan Negara (MKN), kata Ismail Sabri Yaakob.

Menteri Kanan itu berkata mengikut MKN, prosedur operasi standard (SOP) untuk pub, kelab malam, pusat hiburan dan karaoke terletak dalam senarai negatif majlis itu.

“Senarai negatif bermaksud mereka tidak dibenarkan beroperasi atau dibuka.

“Restoran yang menjual alkohol tidak berada dalam senarai ini. Malah kebanyakan restoran Jepun menjual sake (minuman beralkohol Jepun,” katanya kepada portal berita Vibes.

Ismail berkata penguatkuasaan sedemikian terletak dalam bidang kuasa pihak berkuasa tempatan.

Beliau berkata demikian selepas polis mengarahkan beberapa restoran di Bangsar untuk menghentikan penjualan alkohol di kawasan itu malam tadi.

Ketua polis Kuala Lumpur Saiful Azly Kamaruddin berkata  penjualan alkohol dari kaunter bar tidak dibenarkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kerana hanya restoran sahaja dibenarkan beroperasi.

Premis yang mempunyai lesen restoran dan bar tidak boleh membuka kaunter bar mereka. Hanya restoran yang dibenarkan beroperasi,” kata Saiful Azly.

Beliau berkata polis mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Di bawah PKP, SOP menyatakan pub dan kelab malam termasuk yang mempunyai restoran ditutup. Hanya restoran sahaja yang boleh beroperasi.

The Vibes yang melaporkan kekeliruan pemilik bar dan restoran berkata polis telah memerintahkan pemilik dan pengusaha berhenti menjual alkohol secara khusus.

“Polis beritahu kami untuk berhenti hidang alkohol kerana ia adalah perintah oleh MKN.

“Jadi, polis datang jelaskan kawasan di bawah PKP tidak boleh hidang alkohol, tetapi jika anda berada di bawah PKPB (PKP Bersyarat), anda boleh,” kata Omar Osman pengurus bar restoran W1 kepada The Vibes. – 20 Februari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen