Umno gesa isytihar 'Darurat Kesihatan', bukan gantung Perlembagaan


Mohamad adalah antara pemimpin Umno terbaru yang mempersoalkan keperluan Perintah Darurat diperkenalkan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 17 Januari, 2021.

ORDINAN Darurat melumpuhkan Perlembagaan Persekutuan dan tidak akan membantu pemulihan Malaysia dari wabak Covid-19, kata Mohamad Hasan.

“Hanya dengan memperbaiki strategi kesihatan, mempertingkatkan kawalan penyakit seperti pendekatan PKP dan menyegerakan immunisasi akan memulihkan Malaysia daripada wabak ini.

“Alangkah baik jika kerajaan dapat mengisytiharkan “the state of Health Emergency” dan memperkenalkan ordinan spesifik bagi tujuan tersebut,“kata timbalan presiden Umno itu dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut beliau, Umno sebagai sebuah parti menyokong usaha kerajaan untuk mengawal wabak Covid-19.

Bagaimanapun, katanya, Umno juga tegas dalam mengembalikan demokrasi dan fungsi demokrasi Perlembagaan kita.

“Situasi pandemik yang semakin menular, ekonomi yang merudum, negara pula diisytiharkan dalam darurat, perlembagaan digantung dan Parlimen tidak berfungsi.

“Malaysia adalah demokrasi yang berjaya. Malah ia adalah teladan negara demokratik yang terbaik di kalangan negara Islam.

“Demokrasi Malaysia tidak boleh dikalahkan oleh pandemik atau apa jua cabaran yang melanda negara ini. Dan ia akan terus menjadi negara hukum dengan Perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi dan pedomannya.

Mohamad adalah antara pemimpin Umno terbaru yang mempersoalkan keperluan Perintah Darurat diperkenalkan.

Minggu lalu, kerajaan minoriti Perikatan Nasional, yang dipimpin Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, mengisytiharkan Darurat kurang dari 24 jam selepas mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan bagi 2021.

Sehari selepas Darurat diumumkan, Muhyiddin berkata Darurat tersebut bukan rampasan kuasa walaupun Parlimen, Perlembagaan Persekutuan dan pilihan raya akan ditangguhkan.

Ahli politik berusia 72 tahun itu berkata bahawa Darurat akan memberikan kuasa pentadbiran lebih besar bagi mengendalikan pandemik Covid-19.

Pada Sabtu, Malaysia melaporkan kes Covid-19 tertinggi dengan angka 4,029 kes. Menurut kerajaan, negara kini memiliki 37,126 kes Covid-19 aktif dengan jumlah keseluruhan sebanyak 155,094 jangkitan sejak wabak itu bermula pada 2020. – 17 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen