Usaha kabus Anwar untuk menjadi PM


ANWAR Ibrahim teramat nekad, senang diramal dan tidak tahu penat dalam usaha tunggal kehidupannya – menjadi perdana menteri Malaysia yang akan datang.

Secara bertentangan, penerokaan luar biasa Anwar ini jauh dari garis lurus: ibaratkan kereta api sukaramai yang telah memutar, tergelincir, merombak, kembali dilacak dalam beberapa penjajaran, dan sekarang, dalam perjalanan, dalam masa kurang dari tiga dekad.

Dalam kesibukannya ke Putrajaya, masalah untuknya, sekurang-kurangnya dalam fikirannya dan pasukan pembantu dan penyokongnya, bukan jika, tetapi bila: tidak kisahlah bahawa ia telah melintasi satu atau dua generasi untuk mencapai cita-cita tertingginya…atau khayalan.

Dalam lingkungan yang sama, masalah bagi pengkritiknya, dan memang berlonggok, adalah tanpa muslihat atau kepura-puraan: Tidak akan.

Anwar hanya satu nafas sahaja dari menjulang jawatan PM pada lewat 1990-an, kedudukannya yang diurapi sebagai “Orang Terpilih” Dr Mahathir Mohamad terpampang di dahinya untuk dipatuhi semua dan diberi jalan lenggang.

Tidak ada seorang pun pemimpin Umno membayangkan diri mereka menjadi orang yang dapat menggagalkan dorongan garang Anwar ke kedudukan politik yang paling didambakan walaupun kebijaksanaan teradat menyatakan bahawa seseorang dari mereka harus.

Ada seseorang ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno Abdul Ghafar Baba yang cuba pada tahun 1993, tetapi dia tidak mempunyai kehendak atau perut untuk mengimbangi perarakan Anwar yang tiada belas kashian kerana orang yang bercita-cita tinggi itu dengan senang menggulingkan Ghafar untuk kedudukan Nombor 2 dalam Umno.

Sudah tentu, pada tahun-tahun yang berlalu, setelah menjalani hukumannya untuk Kes Liwat 1, Anwar cuba melancarkan kudeta 2008 yang terkenal, dengan cakap besar satu demi satu tuntutan bahawa cukup banyak anggota Dewan Rakyat Barisan Nasional (Umno), di dalam rangkulan 30 hingga 40, yang akan berpaling tadah.

Namun, Anwar masih nekad hari ini, dengan mendakwa bahawa dia telah memperolehi anggota Dewan Rakyat majoriti untuk menyokong pencariannya, bahkan majoriti handalan, tetapi gugatan dia dianggap tidak masuk akal dan tidak boleh di percayai, bergantung pada siapa yang di tanyakan.

Jadi, pertaruhannya adalah, apakah peluang Anwar, secara kenyataan? Anwar harus menyedari, jika sudah, bahawa perusahaannya harus diteliti secara ketat.

Untuk mempermudahkan rancangannya, pada bulan Ogos lalu, beliau mengerahkan anak didiknya di PKR Sabah, Kenny Chua, untuk bekerjasama dengan mantan ketua menteri Musa Aman dan lain-lain untuk mencetuskan kejatuhan Kerajaan Parti Warisan Sabah.

Sejauh ini, hiruk-pikuk dan pengundian berikutnya yang memindahkan orang dari Semenanjung Malaysia ke Sabah dan kembali menghasut Covid-19 untuk tersebar luas di seluruh negara.

Sebagai tindakan lanjut, Anwar – seperti pada tahun 2008 – memberangsangkan serangan media yang besar bahawa dia, sekali lagi, memiliki nombor-nombor untuk menjadi PM.

Bagaimanapun, apabila beliau mengadap Yang di Pertuan Agong dalam perjumpaan tampang tinggi selama 25 minit pada September 23, tuntutannya untuk menjadi PM di pintas secara ringkas.

Anwar merasa beliau didibenarkan hanya untuk memberi senarai parti-parti sokongan dan pemimpin-pemimpin mereka yang cukup untuk meyakinkan Raja – boleh dikatakan sebagai tidak berperlembagaan – walaupun perkara yang amat diperlukan untuk mengesahkan jumlah tuntutannya – nama sekurang-kurangnya 111 anggota parlimen lain yang menyokongnya – disekat keras.

Yang di-Pertuan Agong secara arif menolak perutusan Anwar dan dengan terang-terangan menasiihati beliau untuk “mematuhi dan menghormati proses undang-undang seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.”

Akibatnya adalah kemarahan: sekutu-sekutu Anwar dalam Pakatan Harapan mula-mula merasa tertipu dan kemudian rasa dikhianati ketika laporan muncul mengenai kerjasama yang mengejutkan dengan ketua-ketua Umno, Zahid Hamidi dan Najib Razak khususnya, untuk membentuk pentadbiran baru.

Dalam sifat mengelaknya pada kerjasama tersebut, Anwar memunculkan andaian lain bahawa dia begitu terpesona dengan pemikiran untuk menjadi PM sehingga dia akan membubul kepada pemikiran yang tidak dapat difikirkan.

Sekutu PH, DAP dan Amanah terutamanya, mempersoal kerjasama ini, lebih-lebih lagi dengan Anwar yang tidak langsung secara hormat memberikan perundingan.

Secara semula jadi, perjanjian itu dianggap sebagai rancangan untuk menyelamatkan ketua-ketua politik Umno dari dakwaan rasuah dan masuk penjara.

Bahkan penyokong setia PKR, pegawai kanan dan anggota Dewan Rakyat yang malu dengan ketua mereka, merancang untuk mengabaikannya dengan meninggalkan PKR.

Apa penumbuk balik Anwar? Dia mengerahkan pasukannya blogger, penulis, penganalisis dan ahli politik untuk menyalahkan dan menjengkelkan Dr Mahathir atas semua kegagalan beliau lepas dalam usahanya untuk menjadi PM.

Kerangka mengalihkan perhatian dan membelokkan ini merangkumi salah perhitungan Anwar, yang pada gilirannya telah memperkuatkan andaian masyarakat bahawa beliau adalah pemimpin yang gagal dan tidak layak menjadi PM, terutama kepada dasar-dasar yang beliau mengasak tegas dalam merosakkan sistem pendidikan.

Dalam pengawasan Anwar sebagai menteri pendidikan (1986-1991), dia memperoleh pulangan berkurangan untuk siswazah bumiputera – tidak ada penghasilan, pengangguran, dan kurang pekerjaan.

Dari itu sahaja, kemajuan siswazah dibebani oleh kekurangan keyakinan, pembaharuan, daya cipta, pemikiran akut membina dan ketidakupayaan untuk berbicara dengan betul, terutama dalam bahasa Inggeris.

Kemudian ada ketegangan bangsa dan pertikaian yang timbul di bawahnya, kurangnya keutuhan, akhlak, tanggungjawab sosial dan penghormatan terhadap keamanan dan alam sekitar.

Perjalanannya ke Putrajaya bermasaalah dengan periuk-api punca kemusnahan sebelumnya, Anwar mungkin tidak dapat mengatasi rintangan orang-orang yang diasingkannya di antara bangsa, umur dan politik, banyak penyokong setianya sejak tahun-tahun kebesaran Reformasi.

Ragam semasa Anwar nampaknya adalah bersiap-sedia sejak berlakunya bencana dengan Yang di-Pertuan Agong Raja: mungkin dia sedang menunggu keputusan yang tidak dapat diramalkan dari undi penting Belanjawan 2021 minggu hadapan.

Walau apa pun, anda pasti yakin bahawa Anwar akan mempersiapkan lebih banyak pertunjukkan untuk melitup sokongannya yang cetek dan rasa kekecewaan sekutu dan penyokongnya yang semakin meningkat. – 20 November, 2020.

*Azmi Anshar adalah pengarang akhbar bersara dan pengulas politik cergas yang melaporkan dan memerhati Anwar Ibrahim sejak 1981.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen