Belanjawan 2021 bantu sokong sektor pembuatan


LANGKAH yang diumumkan dalam Belanjawan 2021 untuk mendorong pelaburan ke Malaysia bagi merancakkan sektor pembuatan sememangnya tepat pada masanya kerana Indeks Pengurus Pembelian (PMI) iaitu petunjuk kesihatan ekonomi bagi sektor pembuatan mulai turun dari 49.0 pada September 2020 kepada 48.5 pada Oktober 2020.

Ini berlaku setelah PMI menunjukkan perkembangan positif pada bulan Julai, di mana bacaannya mencapai ambang 50 markah sebelum ia mulai turun lagi di bawah 50.

Tidak dapat dinafikan angka terbaru PMI bukanlah petanda baik bagi negara kerana ia memberikan gambaran penguncupan yang dialami oleh sektor pembuatan akibat penurunan permintaan semasa krisis Covid-19.

Bagi mewakili pengembangan sektor ini, ia haruslah melepasi ambang 50 markah.

Ketua Ekonomi Perniagaan IHS Markit, Chris Williamson melaporkan lonjakan kes Covid-19 menimbulkan kebimbangan kepada pengeluar mengenai langkah sekatan selanjutnya yang akan mempengaruhi penawaran dan permintaan serta menurunkan keyakinan perniagaan.

Kedua-dua pengeluaran dan pesanan baru juga semakin perlahan pada Oktober berbanding bulan sebelumnya dan dijangkakan akan kekal sehingga November atau bahkan pada bulan-bulan berikutnya sekiranya jangkitan Covid-19 di negara ini tidak bertambah pulih.

Ia nampaknya sukar juga bagi negara untuk menerima berita baik untuk angka PMI berikutnya pada November dan seterusnya yang bergantung kepada situasi virus pandemik itu pada tahun hadapan.

Sebelum ini, pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan menjadi penyelamat keadaan kerana PMI pada Jun dan Julai berada jauh di atas bacaan yang direkodkan semasa penurunan kes Covid-19 iaitu pada 49.0 secara purata.

Akan tetapi, gelombang ketiga jangkitan Covid-19 mulai melanda sektor pembuatan kerana langkah-langkah sekatan untuk mengekang penyebaran Covid-19, khususnya dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan.

IHS Markit juga membuktikan penyambungan dan pengenalan semula sekatan untuk mengekang penyebaran Covid-19 diduga merupakan faktor utama di sebalik permintaan pasaran yang semakin teruk dan pengurangan pengeluaran.

Akibatnya, ia boleh berpanjangan sepanjang tahun kerana negara masih merekodkan rekod berterusan jangkitan tiga digit Covid-19 dan bahkan empat digit kes harian untuk beberapa kali sehingga ke hari ini.

Selain pandangan dan perkembangan pesimis, langkah Belanjawan 2021 pasti akan memberikan banyak perlindungan dan pertolongan demi kelangsungan sektor ini dalam menghadapi dampak buruk wabak tersebut.

Seperti yang dinyatakan oleh Presiden Persekutuan Pengilang-pengilang Malaysia (FMM) Soh Thian Lai, perbelanjaan pembangunan RM69 bilion di bawah Belanjawan 2021 adalah sesuatu yang boleh dipuji.

Belanjawan 2021 yang merangkumi inisiatif dan insentif untuk memudahkan akses yang lebih besar kepada pembiayaan dan pengembangan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) juga akan memberi harapan baru kepada sektor pembuatan sebagai penyelamat semasa krisis.

Seperti yang disebutkan oleh AmBank Research, pemulihan ekonomi pada 2021 akan disokong oleh langkah di bawah Belanjawan 2021; pakej rangsangan bernilai RM305 bilion yang diumumkan sebelum ini dan jangkaan peningkatan dalam perdagangan global antara lain-lain.

Usaha melindungi sektor pembuatan bukan sahaja memastikan sumbangannya yang besar terhadap keselamatan pekerjaan dan pendapatan negara semasa krisis tetapi juga membantu negara untuk membangkitkan kembali ekonomi.

Bahagian sumbangan pekerjaan oleh sektor ini adalah kedua tertinggi setelah sektor perkhidmatan pada 17.8% pada 2019 yang menunjukkan sumbangan sektor pembuatan adalah ketara terhadap pekerjaan.

Laporan terbaru oleh Jabatan Perangkaan Malaysia juga menunjukkan bahawa peningkatan jumlah pekerja dengan 0.3% bulan ke bulan (m-o-m) pada bulan September, iaitu kepada 15.19 juta orang terutamanya disebabkan oleh sektor pembuatan dan perkhidmatan.

Sumbangan sektor perkilangan yang tinggi terhadap ekonomi negara juga ditunjukkan dalam kajian bersama oleh KPMG dan The Manufacturing Institute di AS bahawa Malaysia berada di kedudukan keempat di antara 17 ekonomi dalam penilaian yang membandingkan daya saing ekonomi sebagai pusat pembuatan.

Dipercayai Belanjawan 2021 dapat membantu mengurangkan kesan Covid-19 terhadap sektor pembuatan dan mengekalkan daya saing ekonomi yang tinggi sebagai pusat pembuatan, khususnya melalui peruntukan RM1 bilion untuk pakej insentif pelaburan berteknologi tinggi dan bernilai tinggi dalam Belanjawan 2021.

InvestKL juga menunjukkan salah satu contoh usaha yang baik untuk melindungi sektor pembuatan kerana ketua pegawai eksekutif agensi itu, Muhammad Azmi Zulkifli turut mengesahkan bahawa mereka konsisten dalam menyokong pelaburan di Malaysia, bahkan sekarang melalui aktiviti maya.

Oleh itu, ia dapat disimpulkan ini adalah gambaran jelas mengenai penekanan utama sekarang dalam memantapkan ekonomi kita dan dalam hal ini, lebih kepada industri pembuatan. –18 November, 2020.

* Farhan Kamarulzaman merupakan pembantu penyelidik di EMIR Research.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen