Mana peruntukan Parlimen dalam Belanjawan 2021?


INSTITUSI Parlimen terus mendapat peruntukan yang rendah dalam Belanjawan 2021. Peruntukan Parlimen hanya meningkat RM163,000 atau 0.1 peratus kepada RM145.3 juta jika dibandingkan peruntukan sebanyak RM145.1 juta dalam Belanjawan 2020.

Di bawah kerajaan Pakatan Harapan, peruntukan kepada Parlimen telah meningkat daripada RM 137.4 juta dalam Belanjawan 2019 kepada RM 145.1 juta pada Belanjawan 2020, iaitu peningkatan sebanyak RM 7.7 juta atau 5.3 peratus.

Komitmen untuk menambah peruntukan Parlimen dalam Belanjawan 2020 selari dengan usaha menambah baik fungsi parlimen dengan pembentukan 11 buah jawatankuasa pilihan khas bagi menyemak dan mengimbangi tadbir urus kerajaan.

Namun, peruntukan Parlimen yang masih kekal rendah dalam Belanjawan 2021, mencerminkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak begitu serius dalam memastikan perubahan perkhidmatan Parlimen yang kian penting dalam menyelesaikan isu rakyat dan negara yang semakin mencabar. Parlimen seolah-olah dipinggirkan dalam Belanjawan 2021.

Belanjawan ‘politik’ kerajaan PN

Apa yang mengecewakan adalah Belanjawan 2021 memberi peruntukan yang besar kepada jentera ‘politik’ berkepentingan parti pemerintah berbanding menyalurkan dana tersebut untuk menambah baik sistem demokrasi berparlimen Malaysia.

Pertama, kerajaan memberi RM85.5 untuk menghidupkan semula Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) sebagai alat propaganda kerajaan. Jumlah peruntukan Jasa ini ialah hampir 40 peratus daripada  jumlah peruntukan parlimen secara keseluruhan bagi Belanjawan 2021.

Ini merupakan amalan tadbir urus yang tidak munasabah dan ia sekali lagi mempamerkan kelemahan kerajaan PN. Apakah justifikasi memberi dana kepada badan politik jika Perdana Menteri yakin tadbir urusnya mendapat sokongan rakyat dan Parlimen?

Kedua, Jabatan Perdana Menteri (JPM) menerima penambahan dana yang besar, daripada RM7.9 bilion pada tahun 2020 kepada RM11.6 bilion pada Belanjawan 2020, peningkatan sebanyak RM3.79 bilion atau 32.4 peratus.

Peningkatan dana JPM ini seolah-olah mengembalikan semula kuasa besar kepada Perdana Menteri dalam membuat keputusan tanpa semak dan imbang.

Adakah ini bermaksud Perdana Menteri merupakan institusi yang paling berkuasa berbanding parlimen yang mendapat peruntukan rendah?

Ketiga, peruntukan RM8.8 juta bagi membantu jentera politik PN yang dipanggil Penggerak Komuniti Tempatan (PeKT). Ia berperanan seperti ahli majlis yang menyebarkan dasar kerajaan di negeri dan kawasan pembangkang.

Program ini menyediakan hampir 288 jawatan yang bakal diisi ahli politik PN sebagai alat propaganda dengan mendapat elaun bulanan sebanyak RM 2,000 dan peruntukan RM10,000 setahun untuk mengadakan program kawasan.

PeKT ini secara terang-terang cuba menganggu hak dan tugas-tugas wakil rakyat pembangkang yang dipilih oleh rakyat secara demokratik. Jadi, mengapa tidak peruntukan tersebut diagihkan kepada ahli parlimen pembangkang jika benar-benar ingin membantu rakyat?

Semak semula, beri kepada Parlimen

Wajar sekiranya peruntukan-peruntukan politik dalam Belanjawan 2021 seperti Jasa, JPM dan KePT dibatalkan, seterusnya diagihkan kepada peruntukan perkhidmatan Parlimen yang begitu penting dalam menyelesaikan isu rakyat dan negara pada waktu krisis ini.

Jadi, apakah kebaikan sekiranya dana politik ini disalurkan kepada Parlimen?

Pertama, Parlimen boleh memperluaskan kakitangan mereka dan membuka peluang pekerjaan kepada graduan atau orang muda, terutamanya dalam bidang penyelidikan parlimen bagi membantu wakil rakyat dalam menganalisis dasar kerajaan.

Kedua, jawatankuasa pilihan khas dapat ditambah lebih banyak bagi menyemak dan mengimbangi dasar kerajaan PN yang mempunyai jumlah kementerian yang besar. Jumlah JPK boleh ditambah melebihi 10 JPK bagi menyemak tadbir urus atau dasar setiap kementerian.

Ketiga, Parlimen juga boleh menaik taraf infrastruktur teknologi supaya ia boleh bergerak secara maya (virtual) pada waktu yang kritikal seperti Covid-19. Ia penting bagi memastikan Parlimen terus berfungsi tidak kira dalam keadaan apa sekalipun.

Keempat, peruntukan kawasan kepada ahli parlimen juga boleh diberikan secara saksama. Contohnya, pembatalan dana RM 8.8 juta bagi program KePT membolehkan peruntukan ini disalurkan kepada setiap ahli Parlimen bagi membantu kebajikan rakyat dan pembangunan kawasan, khususnya kepada ahli parlimen pembangkang yang dinafikan dana rasmi daripada pihak kerajaan.

Hakikatnya, Belanjawan 2021 tidak seharusnya dibelanjakan untuk kepentingan politik kerajaan PN untuk meluaskan pengaruh mereka. Perkara ini tidak wajar dilakukan ketika rakyat mengharapkan sebuah kerajaan yang bertanggungjawab dalam menguruskan masalah mereka melalui saluran yang betul dan berpelembagaan.

Perdana menteri sepatutnya mempunyai iltizam politik untuk memastikan parlimen berfungsi dengan baik, bukan mewujudkan badan propaganda politik kerajaan untuk mendapat sokongan rakyat.

Dalam keadaan sekarang, ahli Parlimen perlu mendesak kerajaan untuk menambah peruntukan parlimen dengan mengurangkan dana yang diterima oleh JPM, Jasa dan PeKT, yang secara prinsipnya tidak menghormati peranan institusi berparlimen yang kini ditekan oleh kerajaan PN. 

Jika tindakan ini gagal dilaksanakan, maka ia akan menggugat fungsi demokrasi berparlimen dan kebebasan Parlimen akan diperkecilkan oleh pihak eksekutif untuk masa hadapan. – 12 November, 2020.


* Fakhrurrazi Rashid, koordinator penyelidik Research For Social Advancement (REFSA).

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen