Sabah perlukan bantuan kecemasan Covid-19 segera, kata Kit Siang


Kes kematian di Sabah akan terus meningkat jika negeri itu lewat menerima pakej krisis kemanusiaan khas daripada Sabah. – Gambar The Malaysian Insight oleh Irwan Majid, 29 Oktober, 2020.

AKAN ada banyak kes kematian di Sabah jika kerajaan menunggu peruntukan Belanjawan 2021 sebelum disalurkan ke negeri itu untuk memerangi Covid-19, kata Lim Kit Siang hari ini.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu berkata kelewatan peruntukan akan menyaksikan kira-kira 29 kematian akibat Covid-19 di Sabah menjelang Jumaat depan, di mana ketika belanjawan dijangka akan dibentangkan. 

Beliau berkata ada keperluan mendesak untuk pakej krisis kemanusiaan khas untuk Sabah ketika ini.

“Gelombang ketiga pandemik Covid-19 di Malaysia telah meragut 102 nyawa di Sabah pada 28 hari pertama Oktober dengan purata kematian 3,64 nyawa setiap hari. 

“Jika kita menunggu lapan hari lagi sehingga 6 November, kita mungkin akan menyaksikan 29,12 kematian,” katanya dalam satu kenyataan. 

Beliau berkata seramai empat orang meninggal dunia di seluruh Malaysia selama empat minggu terakhir.

“Adalah sangat tidak bertanggungjawab dan tidak masuk akal untuk segera menolak pakej krisis kemanusiaan khas rakyat Sabah kerana Putrajaya perlu menerima tanggungjawab untuk menerima peningkatan mendadak 426 kes Covid-19 dan lapan kematian pada 1 September menjadikan jumlah keseluruhan 13,701 kes Covid-19 dan 114 kematian (di Sabah) semalam,” katanya.

Beliau juga berkata bahawa krisis kemanusiaan Sabah dalam gelombang ketiga pandemik Covid-19 juga disebabkan ketidakprihatinan kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri Sabah yang berlaku sejak sekian lama.

Ini mengakibatkan Sabah menjadi negeri termiskin di Malaysia dengan pembangunan infrastruktur yang paling mundur.

“Ini adalah masa kerajaan memberikan bantuan darurat kepada penduduk Sabah yang berdepan krisis kemanusiaan. Kita juga perlu ingat bahawa hasil minyak dan gas Sabah telah menyumbang berbilion kepada tabung negara,” katanya.

Semalam Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata kementerian berharap peruntukan yang lebih tinggi dalam Belanjawan 2021 akan datang.

Noor Hisham berkata peruntukan yang lebih banyak membantu kementerian memberikan penjagaan kesihatan terbaik kepada orang ramai termasuk mendirikan hospital untuk penyakit berjangkit dan menghantar pekerja serta pakar kesihatan menghadiri lebih banyak latihan dan kursus. – 29 Oktober, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen