Pengundian peringkat pertama Mesir bermula hari ini


Pilihan raya akan diadakan secara dua fasa dengan yang pertama meliputi 14 wilayah pada hari Sabtu dan Ahad. Yang kedua pada 7-8 November merangkumi 13 wilayah termasuk ibu negara Kaherah. – Gambar AFP, 24 Oktober, 2020.

PUSAT pengundian di Mesir dibuka hari ini bagi pemilihan parlimen di mana terdapat sedikit keraguan mengenai kemungkinan kemenangan besar buat Presiden Abdel Fattah al-Sissi.

Seramai 63 juta pengundi dari 100 juta rakyat Mesir layak mengundi untuk memilih 568 daripada 596 ahli parlimen.

Selebihnya akan dilantik oleh Sisi, yang kerajaannya dalam enam tahun kebelakangan ini telah menutup suara penentangnya.

Pilihan raya akan diadakan secara dua fasa dengan yang pertama meliputi 14 wilayah pada hari Sabtu dan Ahad. Yang kedua pada 7-8 November merangkumi 13 wilayah termasuk ibu negara Kaherah.

Papan iklan dan sepanduk raksasa penuh di Kaherah, sementara beberapa calon telah mengeluarkan klip video muzik dalam talian untuk menarik sokongan.

Parlimen yang sebelum ini, dipilih pada 2015, dipenuhi dengan penyokong Sisi dan hanya menampilkan blok kecil pembangkang kecil yang dikenali sebagai 25/30.

Parlimen baru akan menjadi yang kedua bersidang di bawah pemerintahan Sisi, yang memegang jawatan pada 2014 setelah mengetuai penggulingan presiden Islam Mohamed Morsi secara ketenteraan.

Keputusan akhir akan diumumkan pada Disember ini. – AFP, 24 Oktober, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen