Kehilangan 43 pelajar, Mexico arah tangkapan anggota tentera


43 pelajar hilang pada 2014 di Mexico, tragedi yang menggemparkan negara itu dan menarik kecaman antarabangsa. – Gambar AFP, 27 September, 2020.

MEXICO mengarahkan penangkapan anggota tentera yang disyaki terlibat dalam kehilangan 43 pelajar sebuah kolej perguruan di Guerrero pada 2014, kes yang masih belum selesai dan menarik kecaman antarabangsa.

Waran tangkap diumumkan Presiden Andres Manuel Lopez Obrador semalam apabila beliau membentangkan laporan mengenai siasatan berpanjangan ke atas tragedi itu yang sehingga kini menjadi luka berdarah Mexico.

“Arahan sudah dikeluarkan untuk penangkapan anggota tentera,” kata Lopez Obrador pada satu majlis bersama ibu bapa pelajar yang hilang itu.

“Tiada kekebalan, mereka yang terbukti terlibat akan diadili,” tambahnya.

Presiden bagaimanapun tidak memberikan butiran tambahan tentang pertuduhan ke atas suspek.

Kehilangan pelajar pada 2014 itu menggemparkan Mexico.

Pelajar tersebut menaiki lima bas untuk menghadiri protes, tetapi diarah berhenti oleh polis korup di bandar Iguala, Guerrero dan diserahkan kepada kartel dadah.

Pendakwaan pada mulanya berkata kartel dadah itu tersalah anggap yang pelajar tersebut adalah anggota kartel lawan dan membunuh mereka sebelum membakar mayat di tempat pembuangan sampah dan membuang abu di sungai.

Laporan rasmi dikeluarkan pada Januari 2015 oleh kerajaan diterajui Enrique Pena Nieto ketika itu ditolak keluarga mangsa dan pakar daripada Suruhanjaya Hak Asasi Inter Amerika.

Keluarga mangsa terus mendesak keadilan dan mendakwa tentera tidak berbuat apa-apa untuk melindungi pelajar itu dan mungkin bersubahat dalam jenayah itu. – AFP, 27 September, 2020.


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen