Shafie akur keputusan PRN Sabah tetapi tidak menyerah kalah kepada GRS


Bekas ketua menteri Mohd Shafie Apdal berkata, Warisan masih parti terbesar dengan 23 kerusi. – Gambar The Malaysian Insight oleh Irwan Majid, 27 September, 2020.

PRESIDEN Warisan Mohd Shafie Apdal akur keputusan pilihan raya Sabah tetapi tidak menyerah kalah kepada Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

“Kami dapat lihat daripada keputusan ini Warisan adalah parti tunggal yang paling banyak dengan 23 kerusi. Saya melihat ini sebagai tanda penghargaan daripada semua rakyat yang telah menunaikan tanggungjawab mereka dan mengundi pemimpin yang berkebolehan.

“Kami tidak akan melupakan keyakinan dan kepercayaan diberi rakyat kepada kami ketika ketidakstabilan politik di peringkat negara dan negeri, dan memberi kita kerusi terbanyak,” katanya pada sidang media sekitar jam 1 pagi tadi.

Bekas ketua menteri itu berkata, beliau akan terus memantau perkembangan politik di negeri ini tetapi mengabaikan soalan ketika ditekan apakah beliau akan berusaha dan membentuk kerajaan negeri.

“Kami akan memerhatikan bagaimana progresnya dan juga proses dari sudut politik. Faktanya ialah Warisan adalah pesta terbesar,” katanya.

Gabungan Rakyat Sabah (GRS) menang 38 kerusi DUN, yang membolehkan ia membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Saingan terdekat mereka, gabungan Warisan Plus, memenangi 29 kerusi, dengan parti komponen DAP dan Upko masing-masing menang enam dan satu kerusi, sementara PKR berjaya merebut dua kerusi.

Ini memberi mereka 32 kerusi secara keseluruhannya.

Bebas menang tiga kerusi.

GRS terdiri daripada Perikatan Nasional, yang memenangi 17 kerusi, Barisan Nasional (14) dan Parti Bersatu Sabah (7). – 27 September, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen