Dolar Amerika kekal mata wang rizab dunia


DENGAN kebangkitan renminbi (RMB) China dan pengantarabangsaannya, satu tanda tanya muncul: adakah dolar AS (USD) sebagai “mata wang rizab” dunia masih dapat dikekalkan pada masa akan datang?

Semua ini sememangnya berkait rapat dengan geopolitik dan geo-ekonomi.

Sementara di Malaysia, sekiranya ringgit menyusut secara drastik berbanding USD, inflasi utama kita mungkin secara hipotetikalnya melonjak dari angka sekarang antara -1.5% dan 0.5% hingga melebihi angka yang diunjurkan, iaitu antara 1% dan 3%.

Ini kerana kebergantungan kita kepada import makanan.

Senario itu mungkin menyebabkan inflasi melebihi pemulihan KDNK yang dijangkakan di antara 5.5% hingga 8%, seperti yang diunjurkan Bank Negara dalam Buletin Suku Tahunan untuk suku kedua (Q2) 2020.

Justeru, kita perlu berharap lebihan akaun semasa kita meningkat lagi berlandaskan sektor pembuatan, pelancongan dan dan tidak kurang juga harga minyak yang cukup tinggi berikutan nilai ringgit yang lemah.

Mata wang yang lemah telah menjadi sebahagian daripada trend penurunan nilai kompetitif terhadap USD dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Dalam hal ini, nilai mata wang kita berbanding USD, sama ada terancang atau tidak, pasti akan terjebak dalam permainan geo-ekonomi yang pada akhirnya hanya memperkukuhkan status hegemoni USD untuk jangka masa yang akan datang.

Kini, hal ini dilihat dimainkan dalam dasar pengimbangan semula Donald Trump di bawah agenda “America First” yang menghasilkan langkah perlindungan industri tempatan dengan cara memotong tarif import ke atas barang buatan China atau apa-apa yang berasal daripada negara itu.

Sejajar dengan Paradoks Triffin di bawah standard pertukaran emas, mengurangkan defisit perdagangan atau akaun semasa AS dengan China sebenarnya menguatkan USD. 

Paradoks Triffin – yang dikaitkan dengan ahli ekonomi Belgian-Amerika Robert Triffin – bermaksud ketetapan USD sebagai mata wang rizab dunia memerlukan AS untuk menjalankan defisit luaran terhadap seluruh dunia secara berterusan. 

Namun, ini akan menyebabkan kepercayaan terhadap nilai USD menjadi semakin lemah, dan seterusnya membawa kepada peningkatan permintaan untuk menukar kembali kepada emas.

Ini akhirnya menyebabkan kemerosotan keseluruhan sistem pembayaran antarabangsa dengan USD sebagai mata wang rizab dunia pada 1971.

Bagi pelonggaran kuantitatif (QE) pula yang bermaksud bank pusat AS, UK dan Jepun terlibat dalam pembelian bon di pasaran kedua, ia memastikan pulangan tetap rendah pada jangka panjang (kematangan jangka panjang) untuk keluk hasil.

Ini juga mengakibatkan kesan geopolitik dan geo-ekonomi. Kadar faedah yang lebih rendah di AS menggalakkan modal untuk mendapatkan pulangan yang lebih tinggi daripada pendapatan tetap dan ekuiti di pasaran baharu.

Pada masa yang sama, pinjaman yang lebih murah telah menghasilkan aktiviti spekulatif dalam pasaran komoditi termasuk import makanan ruji seperti gandum, di mana inflasi makanan naik dengan ketara di negara-negara pengimport dan mencetuskan Kebangkitan Arab (Arab Spring) pasca Krisis Ekonomi 2008.

Tetapi QE juga mengukuhkan status dominan USD dengan menggerakkan pasaran saham domestik.

Pembelian balik saham korporat, misalnya, melonjak pembayaran dividen yang kemudiannya disalurkan dalam bentuk sentimen pengguna. Ini seterusnya telah mengembalikan semula trend import dari seluruh dunia.

Namun, pada waktu yang sama, China memulakan usaha tertumpu yang bertujuan untuk mengantarabangsakan RMB.

Kemasukannya ke Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) pada 2001 menandakan fasa kematangan menjadi anggota ekonomi antarabangsa.

Ini dapat dilihat dalam pengaturan pertukaran dua hala dan pembayaran rentas sempadan dalam RMB yang antara lainnya meminimumkan kos transaksi.

Keterbukaan UK pada 2011 untuk menjadi tuan rumah pusat pesisir pengantarabangsaan RMB meningkatkan status mata wang berbanding USD.

Baru-baru ini, projek mega Satu Jalur Satu Jalan ( (OBOR) merangkumi tiga benua utama dan jambatan darat moden terpanjang di dunia serta jangkauan China yang semakin meluas dan juga diplomasi hutang di Afrika dan Pasifik tentunya berfungsi dalam meningkatkan status RMB sebagai calon pesaing serius yang boleh mencabar dominasi mata wang USD.

Namun, dapat dikatakan tindak balas negatif dari negara penghutang atau lebih dikenali sebagai “perangkap hutang” – betul atau salah – sedikit sebanyak mengurang dan menyekat kedudukan RMB.

Jadi, secara keseluruhannya, USD akan terus berlanjutan di masa yang akan datang sebagai mata wang rizab dunia walaupun sepanjang perlaksanaan QE serta pengantarabangsaan RMB. – 12 September, 2020.

* Jason Loh Seong Wei, ketua Bahagian Sosial, Perundangan dan Hak Asasi di EMIR Research.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen